Hoe kan ik mijn Panasonic soundbar op optical zetten?

Ik heb alle kabels aangesloten (zowel ARC-HDMI en de optische kabel) tussen de tv en de soundbar maar ze vertelde me dat ik wel mijn soundbar op 'optical' moet zetten

een foto van een vergelijkbare afbeelding:http://0.tqn.com/d/hometheater/1/0/h/M/2/panasonicsc-btt195-remote-diagonal.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.6K

Het beste antwoord

Je Soundbar kan maar een audiobron tegelijk verwerken. De aansluiting op je tv moet dus via slechts één kabel verlopen.
De ARC-HDMI kabel werkt alleen als je TV ook HDMI 1.4 ondersteunt. ARC staat voor Audio Return Channel en werkt samen met apparatuur die 1.4 en hoger ondersteunen.

De Optical aansluiting zou zonder instelling vooraf gewoon moeten werken. De ingang op de Soundbar reageert op het licht dat door de kabel heenkomt. Hooguit zou je op de TV de optical out moeten selecteren om deze actief te maken.

Daarnaast heb je misschien nog de DigitalAudio Out mogelijkheid op je TV. Hiermee kun je het Audio signaal ook digitaal aan de Soundbar toevoeren. Werkt in principe hetzelfde als optical alleen dan elektrisch.

Maar in alle gevallen heeft het geen zin om meerdere kabels tegelijk aangesloten te hebben, het kan zelfs storend werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb de hdmi-arc kabel uitgetrokken (de tv is net nieuw en ondersteund wel hdmi1.4). Ik heb nu de soundbar aanstaan op digital in (bron optical bestaat niet) en de tv ook gewoon, als ik dan vraag het geluid over de versterker te laten gaan krijg ik de foutmelding 'mislukt! Tv luidspreker actief'! Heb je enig idee wat ik kan doen? Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het merk en type van je TV?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Philips modelnr 42pfl7606h en soundbar Panasonic sc-bft800, ik heb net de Arc-hdmi uitgetrokken maar dat is overigens op de optische kabel na de enige kabel tussen de tv en soundbar! Ik weet niet of je er alleen komt met een optische label
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zoek even uit wat je zoal moet doen om je TV duidelijk te maken dat het geluid via een extern systeem moet worden weergegeven.
Dus het kan even duren, de gebruiksaanwijzing van deze TV is niet zo simpel. Het zou ook nog wel iets met de instellingen op de soundbar te maken kunnen hebben, daar kijk ik ook nog ff naar. Dus heb ff 'n momentje geduld....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de handleiding van de soundbar staan 2 mogelijke verbindingen om geluid van de tv door de soundbar te krijgen:
1: van hdmi naar Arc (tv kan dit want er staat achterop hdmi av out (Arc))
En de bron op Arc zetten
>gedaan, gebeurd niks
2: optische kabel en bron op digital in
>gedaan, werkt ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie net pas je reactie, ik heb geduld, bedankt voor de moeite :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor onderstaande oplossing moet je de HDMI-ARC kabel op de HDMI-1 poort op je TV aansluiten. De andere HDMI poorten werken niet met ARC samen! De TV-luidsprekers configureren
1. Druk op .
2. Selecteer [Configuratie] > [TVinstellingen]
> [EasyLink] > [TV
luidsprekers].
3. Selecteer een van de volgende opties en
druk vervolgens op OK:
[Uit]: hiermee schakelt u de TVluidsprekers
uit.
[Aan]: hiermee schakelt u de TVluidsprekers
in.
[EasyLink]: hiermee wordt audio via
het aangesloten HDMI-CEC-apparaat
gestreamd. Hiermee speelt u de TVaudio
af via het aangesloten HDMICEC-
audioapparaat via het menu
Aanpassen.
[EasyLink automatisch starten]:
hiermee schakelt u de TV-luidsprekers
automatisch uit en wordt TV-audio
naar het aangesloten HDMI-CECaudioapparaat
gestreamd.
Luidsprekeruitvoer selecteren via het menu
Aanpassen
Als u [EasyLink] of [EasyLink automatisch
starten] hebt geselecteerd, kunt u het menu
Aanpassen openen om de TV-audio in te
schakelen.
1. Druk terwijl u TV kijkt op ADJUST.
2. Selecteer [Luidsprekers] en druk
vervolgens op OK.
3. Selecteer een van de volgende instellingen
en druk vervolgens op OK:
[TV]: standaard ingeschakeld.
De TV-audio wordt via de TV en het
HDMI-CEC-audioapparaat gestreamd
totdat het aangesloten apparaat
overschakelt op systeemaudiobediening.
Daarna wordt de TV-audio via het aangesloten apparaat gestreamd. [Versterker]: hiermee wordt audio via
het aangesloten HDMI-CEC-apparaat
gestreamd. Als de systeemaudiomodus
niet op het apparaat is ingeschakeld,
wordt de audio via de TV-luidsprekers
gestreamd. Als [EasyLink automatisch
starten] is ingeschakeld, vraagt de TV
het aangesloten apparaat om naar de
systeemaudiomodus over te schakelen. Zorg er dus voor dat ook de Soundbar op dezelfde ingangsbron staat ingeschakeld anders 'ziet' de TV het apparaat niet en schakelt dan terug naar z'n eigen speakers. Tot zover de mogelijkheid die moet werken!
Ik zoek nog even verder naar andere mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog iets... EasyLink blijkt niet met alle Aziatische apparatuur te werken. Daardoor kan het zijn dat dat de reden is dat je TV eigenwijs is en niet wil communiceren met je Panasonic Soundbar.
In dat geval moet je Easylink niet gebruiken maar handmatig in het menu van de TV de HDMI-ARC poort configureren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luidsprekeruitvoer selecteren
Indien het aangesloten apparaat HDMI ARCcompatibel
is (HDMI Audio Return Channel), kunt u de TV-audio uitvoeren via
een HDMI-kabel. Er is geen extra audiokabel nodig. Sluit het apparaat aan op de HDMI ARC-aansluiting op de TV.
Zie De TV aansluiten > Informatie over kabels >
HDMI (Pagina 53). De TV-luidsprekers configureren
1. Druk op .
2. Selecteer [Configuratie] > [TVinstellingen]
> [EasyLink] > [TV luidsprekers].
3. Selecteer een van de volgende opties en
druk vervolgens op OK: [Uit]: hiermee schakelt u de TVluidsprekers uit. [Aan]: hiermee schakelt u de TVluidsprekers in. [EasyLink]: hiermee wordt audio via het aangesloten HDMI-CEC-apparaat gestreamd.
Hiermee speelt u de TVaudio af via het aangesloten HDMICEC-
audioapparaat via het menu Aanpassen. [EasyLink automatisch starten]:
hiermee schakelt u de TV-luidsprekers
automatisch uit en wordt TV-audio
naar het aangesloten HDMI-CECaudioapparaat
gestreamd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je gebruiken om EasyLink uit te schakelen.... EasyLink in- of uitschakelen
Opmerking: als u Philips Easylink niet gaat
gebruiken, schakelt u het uit.
1. Druk op .
2. Selecteer [Configuratie] > [TVinstellingen]
> [EasyLink].
3. Selecteer [Aan] of [Uit] en druk
vervolgens op OK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de rest is de Panasonic Soundbar niet zo kritisch. Als die een signaal krijgt dan doet ie braaf wat ie moet doen... mits de juiste signaalbron ingeschakeld staat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij EasyLink uitschakelen uitleg is een tekentje weggevallen zie ik. Moet zijn: 1. druk op Home (huisje symbool)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder bevindt zich aan de onderzijde van het TV toestel een optische audio uitgang die permanent signaal geeft. Deze kun je benutten om de Soundbar van een optisch signaal te voorzien. Het enige wat je dan nog moet doen is de interne speakers van de TV uitschakelen. Als je deze mogelijk niet kunt gebruiken dan rest er alleen nog de analoge L/R Audio Uit (achterzijde toestel Rood/Wit). Ook deze uitgang is permanent aan en reageert mee op de volumeregeling van de TV. Deze aansluiting kun je altijd gebruiken, daar doet iedere versterker z'n werk mee. Nou, ik hoop dat dit je verder helpt. Veel andere mogelijkheden heb je niet.
Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga het allemaal even rustig proberen! In ieder geval bedankt voor alle moeite! Ik laat weten of het gelukt is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. BTW, vergeet in mijn laatste reactie de analoge optie, die kan niet op de Soundbar. Deze heeft dus geen analoge ingangen. Ik hoor wel hoe het afgelopen is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de hele stap verlopen en easylink op automatisch gezet, maar bij adjust krijg ik nog steeds MISLUKT en dan zeg jij:"In dat geval moet je Easylink niet gebruiken maar handmatig in het menu van de TV de HDMI-ARC poort configureren" hoe doe ik dit? Nogmaals veel dank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je gebruiken om EasyLink uit te schakelen…. EasyLink in- of uitschakelen
Opmerking: als u Philips Easylink niet gaat
gebruiken, schakelt u het uit.
1. Druk op Home (huisje symbool) .
2. Selecteer [Configuratie] > [TVinstellingen]
> [EasyLink].
3. Selecteer [Aan] of [Uit] en druk
vervolgens op OK. Daarna zou je: Luidsprekeruitvoer selecteren in het configuratie menu. Indien het aangesloten apparaat HDMI ARCcompatibel
is (HDMI Audio Return Channel), kunt u de TV-audio uitvoeren via
een HDMI-kabel. Er is dan geen extra audiokabel nodig. Sluit het apparaat aan op de HDMI ARC-aansluiting op de TV.
Zie De TV aansluiten > Informatie over kabels >
HDMI (Pagina 53). Nogmaals, dit werkt alleen als je een HDMI 1.4 kabel hebt. Kabels met een lagere klasse werken niet. Let er op dat op de Soundbar de functie D-IN ARC gekozen is als bron. In het geval dat je de Optische kabel gebruikt moet op de Soundbar alleen de functie D-IN gekozen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het allemaal geprobeerd, de hdmi kabel is overigens high speed 1.4.. Ik ben bang dat er een fabrieksfout in een van de twee apparaten zitten dan! Bedankt voor alle moeite!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spijtig dat het niet wil lukken. Meestal is dat te wijten aan de verschillende manier waarop de systemen met elkaar moeten communiseren. Ieder merk ontwikkeld voor zichzelf en maar weinigen universeel. Beste is het probleem nu aan de leverancier voor te leggen.Al met al toch prettige jaarwisseling gewenst en een 2013 met mooi beeld en geluid. :-)