Mijn tv heeft geen digitale in of outputs, hoe krijg ik hiermee 5.1 surround geluid op mijn home cinema.

Ik heen namelijk gelezen dat met een gewone tulp kabel je geen 5.1 surround krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Vanaf je TV? Dan is het antwoord niet.
Je zult een bron moeten hebben die 5.1 geluid produceert, denk aan een blu ray speler. Zonder 5.1 bron gaat het niet lukken.
Je kunt wel het stereo geluid [en zelfs mono] uit je 5.1 speakers laten komen maar dat is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb en bron, er is een receiver bij mijn home cinema die 5.1 surround ondersteunt. Deze heeft ook een optische aansluiting.
Alleen heeft mijn tv dat niet, maar wel en tulp aansluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je receiver is geen bron je surround set ook niet, je zal een HDTV-decoder moeten hebben met een digitale uitgang, dan kan het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, thanks. En nog een vraagje, een ps3 ondersteunt toch wel 5.1 surround??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en die heeft ook een een optical port voor 5.1 output. Zie plaatje.

Andere antwoorden (1)

Ik lees uit je vraag en de reactie dat je dus je tv wil aansluiten op een 5.1 receiver. Als jouw tv geen 5.1 geluid ondersteund dan gaat dat niet. het enige wat je kan doen is het analoge geluid uit de tv op een analoge ingang van je receiver aansluiten.
Als je een dvd speler hebt kan je wel de digitale uitgang van de dvd speler op je digitale ingang van je receiver aansluiten. Dan kun je dus wel films kijken met 5.1 geluid. Maar tv kijken in 5.1 zal niet gaan. Of je moet weer een aparte digitale ontvanger hebben die 5.1 ondersteund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 4.1 geluid is het oude dolby surround. Daar worden nog wel eens films mee uitgezonden. Dan zit het surround signaal versleuteld in het stereo signaal.
Bepaalde HD kanalen geven ook nog wel eens het ac3 mee. Maar dat is dus weer digitaal. Ook niet alle decoders kunnen ac3 ontvangen.