hoe brand een versterker door?

Hallo,
Ik heb hier een cd spelertje met speaker aansluitingen (logisch), maar heb laatst van zolder nog 2 speakers afgeplukt. Heb nu dus 4 speakers die ik aansluit op 2 aansluitingen. Ik heb in paint even een slechte schets gemaakt in welke situatie ik zit, maar kan mijn cd speler hierdoor kapot gaan?

Ik moet namelijk op een "feest" muziek hebben, hier hebben we wel een versterker voor, een sony hst-d207. hier willen we dan in totaal 6 boxen op aansluiten. zie bijlage voor meer informatie

Kan die versterker zo doorbranden? (sorry voor de rommeligheid in de plaatjes.. hoop dat de situatie wat duidelijker word)

Toegevoegd na 17 minuten:
op mijn cd speler doet hij het trouwens prima!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2K

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de weerstand van de luidsprekers schakel je ze in serie en/of parallel, zodat de totale impedantie gelijk is aan wat de versterker aankan. Laat even de waarde van de luidsprekers weten, dan kan je dat exact uitrekenen. Je versterker brandt dan zeker niet door.
Voorbeeld :
Versterker uitgang 8 ohm = 2 speakers van 4 ohm in serie geschakeld (dus niet parallel zoals in jouw schema).
Versterker uitgang 4 ohm = 2 luidsprekers van 8 ohm parallel
Combinaties zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld:
Versterker 8 ohm = 2 luidsprekers van 8 ohm in serie, parallel met een luidspreker van 16 ohm.
Kijk voor nog meer mogelijkheden en info even in bijgevoegde link. Laat nog even de ohmse waarde (=impedantie) van jouw luidsprekers weten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Heb zojuist in de manual (zie linkje 2) gezien dat de uitgangimpedantie van je Sony versterker 16 ohm is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op met alles parallel te schakelen. De impedantie die de luidsprekers tezamen vormen in je voorbeeld is dan maar 2 ohm en is veel te laag voor je versterker. De versterker zal daar veel moeite mee hebben.
Op een feestje zal deze oververhit raken en uiteindelijk
"doorbranden". Het geluid wordt namelijk dan voor ca. 75% omgezet in warmte in je versterker. De specs geven aan dat het max vermogen wordt bereikt bij 6 ohm belasting, dus de versterker heeft dan ook die uitgangsimpedantie. Je hebt 2 opties:
1. De luidsprekers van 4 ohm in serie schakelen met die van 6 ohm en sluit deze aan op de versterker. Sluit dan de luidspreker van 8 ohm aan op je versterker. Totale impedantie ca.4,5 ohm.
Het verschil in impedantie zorgt er in deze schakeling wel voor dat de luidsprekers van 6 ohm meer geluid zullen afgeven.dan die van 4 ohm. De speakers van 8 ohm geven in deze schakeling meer geluid dan die van 6 ohm. 2. De beste optie. De luidsprekers van 8 en 6 ohm parallel zetten en die in serie met de speakers van 4 ohm. Dat aansluiten op je versterker. Totale Impedantie is dan ca 7,5 ohm en het geluid uit de boxen zal beter verdeeld zijn. Deze laatste optie is ook beter voor je versterker.
Ik zal een tekening maken en als bron erbij vermelden. Let bij aansluiten altijd op de juiste verbinding van + en - van de speakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schema hoe de aansluiting er voor optie 2 voor een kanaal dan uit ziet, heb ik gezet op:
http://oi46.tinypic.com/2yo8lqd.jpg
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"en doen het ook als ik ze omwissel"
Dat wel maarrr...
http://www.youtube.com/watch?v=HpD7bZpg-MY
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De + en - van een luispreker maakt wel degelijk uit. Als je die niet goed aansluit, dan zijn de speakers "uit fase", en zul je een scheller geluid horen met minder diepe en volle bassen. Probeer het nog eens uit, en let daarbij op de bassen. Volg mijn tekening, dan zullen de bassen goed klinken.
Optie 2 moet je inderdaad voor ieder kanaal uitvoeren, eenmaal voor het linker kanaal en eenmaal voor het rechterkanaal. Door dit schema te volgen voor ieder kanaal, houd je links en rechts in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. De impedantie van je versterker zal 6 ohm zijn (gelijk aan je luidsprekers).
Je geluid zal met de speakers in serie ietsje zachter zijn, maar je kunt het volume gewoon wat hoger zetten. Je versterker zal er niet te warm van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De parallel geschakelde boxen noem je R1 en R2.
Gebruik nu de formule R1xR2 gedeeld door R1+R2.
voor optie2 is dat 6x8 / 4+8 = 48 / 14 = 3,42 ohm
Tel nu de waardes van de serie op 4+3,42 = 7,42 ohm. Dat is je uiteindelijke impedantie.
Voor wat betreft de impedantie van je Sony, daar gaf ik eerder al aan dat het 6 ohm is en niet 16 ohm. Zie ook mijn reactie op jouw vraag bij het antwoord van bastanovum. Vragen is geen probleem, daar zijn we hier tenslotte voor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, de waarden in de formule zijn natuurlijk 6x8 / 6+8 = 3,42
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk in het schema van optie 2. De speakers van 6 en 8 ohm staan parallel. De impedantie van deze parallelschakeling reken je uit met de formule en is 3,43.
Tel nu deze waarde op bij de speaker van 4 ohm, omdat dat gedeelte een serieschakeling is en je in serie geschakelde boxen moet optellen.
Dan kom je totaal op 7,43. De impedantie is het best gelijk aan de impedantie van je versterker, of hoger. Er is met deze boxen geen combinatie mogelijk om precies op die 6 ohm uit te komen, dat hoeft ook niet per se.
Om je versterker niet door te laten branden kies je dan de waarde van de totaal aangesloten impedantie het best hoger dan de versterker zelf. En 7,43 ohm is een heel goede aansluitwaarde voor een versterker van 6 ohm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14 ohm is wel je beste optie voor je CD speler met versterker.
Teveel speakerweerstand is niet erg, te weinig wel. En 3,43 is echt te weinig voor een versterker van 6 ohm. Als je dat een beetje goed hard zet, kan je versterker wel degelijk kapot gaan. Wees niet ongerust, met 14 ohm aan boxen aangesloten op jouw set kan je nog een aardige burenruzie krijgen en je versterker blijft nog heel ook...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je CD combinatie heeft een geintegreerde versterker, dat weet ik en dat zei ik al.
De luidsprekers in serie geschakeld zijn 14 ohm per kanaal. Dus geen 7 ohm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de bovenstaande reacties nog even door.
14 ohm impedantie aangesloten op een versterker van 6 ohm is altijd beter dan 3,43 ohm. Want die laatste is echt te laag en zal de versterker snel oververhitten wanneer je het volume een beetje opendraait.
Een versterker brandt door als de stroom die hij moet leveren te hoog is en hij zelf zijn warmte niet goed kwijt kan.

Schakel de luidsprekers zo dat de versterker ongeveer 4-6 Ohm weerstand "ziet"
Het is dus belangrijk dat je de impedantie van de luidsprekers kent.
Die zijn meestal 4-8 Ohm.

Dicht bij de 4 Ohm kan je versterker het best zijn energie kwijt, bij 8 ohm heeft de versterker nog maar iets meer dan de helft over, ONDER de 4 Ohm ontstaan te hoge stromen waardoor de versterker kan beschadigen.

In het gunstigste geval schakelt hij dab uit en na afkoelen weer aan.

Dat de versterker 16 Ohm zou zijn is waarschijnlijk een fout in de specs, 6 Ohm is gebruikelijk.

Let op de temperatuur van de versterker en regel direct terug wanneer hij vervormt (is dan meestal clipping, dat kan leiden tot beschadiging van het systeem en het ontstaan van gelijkspanning, wat ook je boxen in enige tellen vernielt (verbranding van de spreekspoelen in de LS.)

Meet dus eerst de weerstand van de boxen en goochel via serie/paralleschakeling de boxen zo dat de totaal weerstand per kanaal rond de 6 ohm is maar niet lager dan 4 OHM en draai MONO als het een grote zaal is.

Zet er niet veel bas in en filter met equalizer de tonen onder de 100Hz weg.
Je hebt dan een redelijk warm geluid zonder dat je versterker verbrandt