hoe brand een versterker door?

Hallo,
Ik heb hier een cd spelertje met speaker aansluitingen (logisch), maar heb laatst van zolder nog 2 speakers afgeplukt. Heb nu dus 4 speakers die ik aansluit op 2 aansluitingen. Ik heb in paint even een slechte schets gemaakt in welke situatie ik zit, maar kan mijn cd speler hierdoor kapot gaan?

Ik moet namelijk op een "feest" muziek hebben, hier hebben we wel een versterker voor, een sony hst-d207. hier willen we dan in totaal 6 boxen op aansluiten. zie bijlage voor meer informatie

Kan die versterker zo doorbranden? (sorry voor de rommeligheid in de plaatjes.. hoop dat de situatie wat duidelijker word)

Toegevoegd na 17 minuten:
op mijn cd speler doet hij het trouwens prima!

Weet jij het antwoord?

/2500

Een versterker brandt door als de stroom die hij moet leveren te hoog is en hij zelf zijn warmte niet goed kwijt kan. Schakel de luidsprekers zo dat de versterker ongeveer 4-6 Ohm weerstand "ziet" Het is dus belangrijk dat je de impedantie van de luidsprekers kent. Die zijn meestal 4-8 Ohm. Dicht bij de 4 Ohm kan je versterker het best zijn energie kwijt, bij 8 ohm heeft de versterker nog maar iets meer dan de helft over, ONDER de 4 Ohm ontstaan te hoge stromen waardoor de versterker kan beschadigen. In het gunstigste geval schakelt hij dab uit en na afkoelen weer aan. Dat de versterker 16 Ohm zou zijn is waarschijnlijk een fout in de specs, 6 Ohm is gebruikelijk. Let op de temperatuur van de versterker en regel direct terug wanneer hij vervormt (is dan meestal clipping, dat kan leiden tot beschadiging van het systeem en het ontstaan van gelijkspanning, wat ook je boxen in enige tellen vernielt (verbranding van de spreekspoelen in de LS.) Meet dus eerst de weerstand van de boxen en goochel via serie/paralleschakeling de boxen zo dat de totaal weerstand per kanaal rond de 6 ohm is maar niet lager dan 4 OHM en draai MONO als het een grote zaal is. Zet er niet veel bas in en filter met equalizer de tonen onder de 100Hz weg. Je hebt dan een redelijk warm geluid zonder dat je versterker verbrandt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100