Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het veilig om een 25 ohm luidspreker aan te sluiten op je versterker ?

Heb een setje luidsprekers die 25 ohm zijn. Dit is origineel zo vanuit de fabriek. Ze werken op een gangbare hifi versterker alleen vraag me af of dit wel veilig is, of de versterker hier niet van kapot gaan dus ? Aangezien speakers altijd 4 of 8 ohm zijn...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
686
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoger is geen probleem.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt het dan juist makkelijker om een zo'n speaker aantesturen. Hoe lager de Ohm/weerstand van een speaker is, hoe meer energie/stroom de speaker kan eisen van een versterker. En als je versterk dan niet toereikend is dan is dat juist schadelijk voor een van beiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luidsprekers met een hoger ohmage dan de opgegeven waarde van de versterker kun je altijd aansluiten. De beperking hier is dat het maximale vermogen wat de versterker kan leveren aan de luidsprekers nooit wordt gehaald. Reken erop dat dit bij een 8 om versterker met 25 ohm luidsprekers bijna een factor 10x minder zal zijn. Pas altijd op met hoge volumes, de luidsprekers zijn immers niet op de versterker afgestemd.
Sluit ze zeker niet aan op een buizenversterker als je met hoog volume wilt draaien, dat kan het einde betekenen van je buizenversterker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding