Hoe kun je aan een langspeelplaat hoe oud ie is?

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat mij specifiek om de LP 'Flowers' van de Stones. Ik heb 'm tweede hands gekocht en hij ziet er verrassend goed uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
7.1K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere kenmerken waaraan je dit kunt zien:
(1) het catalogusnummer. Dit staat vaak op de plaathoes; soms op de achterzijde en bij een klaphoes vaak op de rug (de smalle gesloten zijde). Met het cat. no. kun je vaak zien of je plaat een origineel of een heruitgave is.
(2) op het binnenste deel van de plaat is een label gelakt; ook daarop staat vaak het catalogusnummer. Maar in de 'lege' ruimte tussen de groeven en dit label (vaak een ring van 1 a 3 cm breed) is met fijne letters vaak het jaartal ingekrast, of een productiecode (matrix number) die je eveneens kunt gebruiken om het jaar van uitgave te traceren.

Veel platen zijn talloze malen heruitgegeven en de laatste jaren zijn er ook speciale heruitgaven op extra zwaar vinyl die een hoge kwaliteit hebben, bijv. van Red Bullet en diverse conculega' s. Ook die hebben allemaal een catalogusnummer.

Er zijn diverse boeken en internetsites zoals Discogs.com waar je meer informatie kunt vinden; zie de bronnen.

Dan wat betreft de hoes: de foto daarop kan net ietsje groter, kleiner of anders van kleuren zijn. Hoezen uit de jaren 60 hebben vaak plakrandjes: de voorzijde en achterzijde zijn zo op elkaar geplakt dat op de achterzijde smalle papierstrips te zien zijn die daar vanaf de voorzijde op zijn geplakt (behalve over de open zijde, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het eerst sinds zo'n 15 jaar heb ik voor deze vraag weer een grammofoonplaat uit de kast gehaald. En geconstateerd dat het antwoord op de vraag "nergens" is. Er staat gewoon geen productiedatum op. Je kunt hooguit proberen te googelen op het label en uitgavenummer of op internet wel een jaartal getraceerd kan worden.

Toegevoegd na 4 uur:
Volgens http://rateyourmusic.com/release/comp/the_rolling_stones/flowers_f13/ werd de langspeelplaat waar in de reacties uit blijkt dat het om gaat in 1967 uitgebracht.