Wat is beter in de auto, een actieve subwoofer of een passieve subwoofer die signaal krijgt via een losse versterker? Alvast bedankt.

Ik heb op mijn 18e een actieve subwoofer gekocht die er nu 6 jaar later half mee gestopt is. Ik weet niet wat het is, maar er komt krakerig geluid uit in plaats van een mooie heldere bass. Nou heb ik net de beschermkap van de woofer zelf gehaald en naar de rubberen rand gekeken. Deze is gewoon nog geheel intact! Het lijkt daarachter vandaan te komen, maar ik kan dit niet zien. Ik schroef binnenkort de woofer helemaal los, maar ik heb dit nooit eerder gezien.

Nou werk ik zelf in een tweedehands winkel, Used Products Gouda, en heb ik ook subwoofers staan. Deze zijn echter allemaal passief. Hoeveel watt en welk merk mijn sub nu is durf ik niet te zeggen, maar in de winkel heb ik onder andere grote JBL's staan die er naar mijn idee wat meer uitkrijgen. Hiervoor heb ik echter nog een versterker nodig, wat geen probleem is aangezien ik die ook heb en de stroomvoorziening en overigens toch al ligt!

Mijn vraag: Wat is beter, een actieve sub (waar ik echt hartstikke tevreden over ben!) of een passieve sub met versterker los? Ik heb net een nieuwe auto en dit is plots gebeurd.. Uiteraard wil ik het dan zo snel mogelijk verhelpen!

Hartstikke bedankt alvast!

Toegevoegd na 4 minuten:
Kleine toevoeging. Ik heb een Sony Xplod radio met afstandsbediening. Hiermee kan ik de subwoofer uitgang op de radio (aparte uitgang tulp) bedienen van -10 tot +10 (20 levels dus). ALS! ik voor een passieve sub ga, werkt dit dan ook nog steeds via de versterker? Dat was namelijk de reden dat ik die radio onder andere gekocht heb!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
3.1K

Antwoorden (1)

Een actieve subwoofer wil alleen maar zeggen dat er een versterker ingebouwd is. Voordeel: Je hoeft niet ergens anders nog een versterker weg te werken(incl. de kabels) en de versterker past goed bij de box.
Verder maakt het niet uit.
Toch zou ik voor de actieve versie gaan om eerder genoemde reden.
Kan je biet een van de speakers uit de 2e hands woofers over zetten?