Wat zou geluidstechnisch de beste locatie zijn om mijn bassspeaker te plaatsen en toch overal goede bass te hebben?

Zie bijgevoegde afbeelding: Schaal model van m'n kamer.
(kamer is 5m breed x 3m diep)

Ik wil zowel vanaf mijn bed als aan mijn bureau goed geluid hebben. De speakers kan ik wel kwijt, maar ik twijfel heel erg over de locatie van de bass speaker.

1) Onder bureau
2) Rechts van 80cmhoog kastje
3) Links van TV.

Wat is geluidstechnisch de beste locatie voor m'n bas speaker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou gaan voor rechts van de tv met een beetje ruimte om de speaker heen.

Antwoorden (3)

Maakt eigenlijk niet zoveel uit. Lage tonen zijn niet richtingsgevoelig, zeker niet onder de 100Hz.
Wel moet je de speaker wat ruimte geven, dus niet strak tegen een muur plaatsen. En ook niet in een kast ofzo. Aan de voor en achterkant moet hij de lage tonen kunnen voortduwen. Dus onder het bureau is iets minder geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rechts van m'n TV zou dus erg geschikt zijn?
Als electronieker kan ik u verzekeren dat het wel uitmaakt.
In uw beperkte ruimte en met uw eisen is het evident dat beide boxen op de 2 kleine burelen komen te staan en vooral dat ze beiden naar het hoofdeinde van uw bed gericht staan.
Motivatie is simpel dat is de enige plaatst waar u een evenwicht heeft tss links en recht kanaal als u aan uw bureel zit maar ook in uw bed ligt ( met uw hoofd naar onder op de tekening).
Critici zullen nu zal beginnen minnen want wat als ie met zijn hoofd naar boven ligt (wat ik u toewens als u met 2 naar muziek luistert) maar dan maakt het niet meer uit :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeten vermelden dat die niet noodzakelijk OP het bureel moeten staan maar best aan de muur mogen hangen bijna tegen het plafond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een 5.1 speakerset en was zowiezo van plan 2 speakers op beide bureaus te plaatsen. Echter: waar moet de bas speaker komen? En ja, ik slaap met mijn hoofd naar 'beneden'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, als u slaapt maakt niet veel uit, maar alle gekheid op een stokje.
U kan beide bas boxen zo hoog mogelijk plaatsen om een optimaal effect te hebben en boven beide kleine bureau tafeltjes omdat dit auditief de optimale plaatsing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha Belg he? Maar alle gekheid op een stokje. We hebben het over een 5.1 setje. Dat moet u als electronieker toch wat zeggen dan. Beide basboxen??? 5.1 heeft 1 subwoofer die sowieso het beste op de vloer kan staan. En een beetje op een plek waar hij zijn lucht vrij kan wegblazen. Zo voorkom je resonanties en vreemde vervormingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, ik heb die 5.1 nu pas gezien, thanks Haelenaar.
Dan lijkt mij de ideale plaats rechtsboven in de hoek onder het grote vierkante bureau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat dus, zoals ik al vermoedde om een zgn. subwoofer. De richtingsgevoeligheid van ons oor is bij deze frequenties nauwelijks aanwezig. Hij moet op de vloer en vooral wat ruimte om zich heen hebben. Verder is het ook een kwestie van uitproberen wat je prettig vind.
Voordat je alle kabels vastlegt gewoon eerst een filmpje kijken en wat experimenteren.
Het zal misschien niet kunnen maar rechts van de tv of onder de tv lijkt mij het beste.