Kun je tijdens een live evenement de geluidsinstallatie ook opnemen?

Binnenkort organiseren we een talentenjacht voor de jeugd en ik heb een cameraman en een dj regelt. Ik wil de hele show nadien op Youtube zetten met hoge kwaliteit geluid.

Vandaar ik me afvroeg, of het mogelijk is om iets aan de muziekinstallatie aan te sluiten, zodat het geluid vanuit de muziekinstallatie direct wordt opgenomen, zodat ik dit later kan mengen met het originele geluid, zodat er een professioneel bestandje ontstaan.

Iemand hier met ervaring hier in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is op vele, vele manieren te doen. Je hebt allerhande apparaten die je daarvoor kunt aanschaffen. Ben je al te rade geweest bij de DJ in kwestie? Een beetje DJ kan je hier prima in adviseren. Maar het komt er eigenlijk op neer dat je een apparaat tussen je uitvoer schakelt, dat geluid zowel kan opnemen als direct via een uitvoerpoort weer naar buiten brengen.

Bijna elke huis-, tuin- en keukencomputer die een geluidskaart heeft is technisch gesproken geschikt; je stopt je mix in de audio-in poort, en verbindt vanuit de audio-out (luidspreker) uitgang weer naar de eindversterker. Dan draai je op de computer een van de vele programma's die audio kunnen opnemen, en stel je de computer zo in dat hij de boel opneemt én ook weer uitspuugt naar de luidsprekeruitgang.

Een niet speciaal ingerichte computer (met op z'n minst een serieuze geluidskaart) daarvoor inzetten zal echter negatieve effecten hebben, zoals audiovervorming en vertraging.

Beter regel je een professioneel opnameapparaat, of wellicht heeft je DJ dat al beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik beschrijf is overigens een situatie waarin je het opname-apparaat in kwestie ook nog controle wilt kunnen geven aan het geluid, zoals geluidseffecten toepassen op je eindmix. Steefun heeft natuurlijk gelijk dat een opnameapparaat op een tweede (of gesplitste, kan ook) uitgang uit je mengpaneel/eindversterker/karaoke-apparaat/whatever een makkelijke optie is. Dan kun je het zelfs met een cassettebandjes-walkman uit het jaar kruik doen zolang er maar een microfooningang op zit :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou voor een line ingang gaan i.p.v. microfooningang. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik ook doen, maar ik wilde maar aangeven dat het met elke huis-, tuin- en keukengeluidskaart *feitelijk* kan, alleen dat het dan niet wat moois gaat worden. En huis-, tuin- en keukengeluidskaarten hebben vaak geen line-in (zeker niet van die embedded mobo geluidschipjes), en dan moest ik dat weer uitleggen en zo :) Zelf gebruik ik thuis een Behringer mengpaneeltje met meer ins en out dan ik nodig heb :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... om, trouwens, wat cheap-ass geluidskaartjes betreft nog maar niet te spreken van het gebrek aan ASIO ondersteuning :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe heb je de Behringer aan je computer aangesloten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit moment loopt er line out van de Beringer naar de line-in van mijn Digitech loopstation. En die gaat weer met de line out naar de line in van mijn geluidskaart. De meeste van mijn instrumenten zitten op het Behringer paneel. Hoewel ik vaak met de configuratie klooi hoor, bijvoorbeeld als ik ergens extra effecten bij wil via de Korg Kaoss Pad 3, of als ik het loopstation er tussenuit haal. ... hoezo? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk line in van de geluidskaart dus...
(En deze maakt het digitaal, ongeacht Asio of niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard... Maar wat is je punt? :) En Asio ondersteuning is niet *nodig*, maar maakt throughput veel sneller, zeker als je er midi-controlled VST's bij gebruikt en live effecten en zo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie vraag.
Audio uitgang op geluidsinstallatie en geluidkaart met een line input. Tis voor youtube. Vraagsteller wil geen controle over geluid nemen.
Wil geen throughput van geluid.
Wil geen x tal mixen.
Geen effecten. Maar mooi uitgebreid antwoord hoor. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1) je hebt de 'what you hear' functie niet nodig (die is om te zorgen dat wat je opneemt, oftewel wat via de mic/line-in binnenkomt, ook meteen weer uitgespuugd wordt naar de headphones/line-out). Althans, niet nodig als je het apparaat alleen voor het opnemen gebruikt, oftewel een kabeltje tussen een uitvoer van een mixer/versterker en de invoer van je computer. Je hebt dan alleen maar de "microphone" of "line" input nodig. Maar dat is een beetje priegelen met instellingen en daar zou ik je prima mee kunnen helpen waarschijnlijk als ik in de buurt was, maar zo out of the blue is niet in 1x te roepen wat je met jouw toevallige apparatuur precies moet instellen. 2) Sowieso wil je liever niet je laptopje daarvoor gebruiken want dat ingebouwde geluidskaartje dat daarin zit is pure baggerkwaliteit. Dat zou gewoon zonde van de moeite zijn. Als je het doet, doe het dan goed. Bijvoorbeeld door er dan op z'n minst een goede USB geluidskaart op aan te sluiten en een beetje moeite te doen qua welke software je gebruikt. Of een professioneel opnameapparaat gebruiken. Mag ik u eens vragen: stel u zou wat moeten investeren in een opnameapparaat om het echt mooi te doen, wat is dan uw budget? 10 euro? 100 euro? 1000 euro? Onthoud dat u apparatuur die u gekocht heeft natuurlijk later nog eens kunt gebruiken. Misschien wordt het wel een hobby van u, of kan uw school het bij andere activiteiten ook gebruiken? En waar bent u ongeveer gevestigd? Wellicht is er iemand te vinden die u in persoon kan helpen.

Andere antwoorden (1)

meestal heb je meerdere uitgangen op een audio installatie hier kan dus ook een opnamen apparatuur op aangesloten worden makelijk zou natuurlijk zijn dat je er een Zender aan hangt en vervolgens de ontvanger op de mic in van de camera. Kijk dus even na bij zo wel de camera als je versterker/ mengpaneel of dit mogelijk is