Waardoor verslijten band recorder banden?

ik heb ze al zeker 20 jaar niet meer gedraaid en toen waren ze nog goed. nu haal ik ze weer uit de kast en
zijn ze ineens niet meer goed.
net als de band recorder. want die begon meteen te stinken toen ik die aan had gezet. en werkte ook niet meer. dus 1 week geleden een nieuwe gekocht. nee 2e hans. en toen was het dof. toen 3 dagen geleden weer een bandrecorder en ook dof klinken.
nu heb ik 3 band recorders en 56 banden en nog niks.
geen goed geluid.
verslijten cds ook na 50 jaar? of andere computer schijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
5K

Het beste antwoord

Banden zijn gemaakt van MYLAR en hebben een laag van ijzeroxide, chroom of cobalt.
Deze laag van deeltjes zijn destijds bij opnamen gemagnetiseerd op een bepaalde manier zodat het geluidsignaal nu als wisselend magnetisch veld op de band staan zoals een harde schijf werkt ongeveer.
De banden zitten echter als lagen op elkaar geplakt en raken op den duur gedemagnetiseerd.
Vooral hoge tonen zijn zwak opgeslagen, lage tonen sterker, een van de redenen van dofheid.
De nieuw aangekochte recorder kan een kop hebben die de magneetspleet anders heeft staan dan die van de recorder, waarmee de band destijds is opgenomen, de spleet staat dan wat scheef op de band (de azimuth is anders).
DIT IS ECHTER TE VERSTELLEN.
Speel de tape op een werkende recorder en verstel het schoefje waarmee je de stand van de kop kunt veranderen, totdat het geluid optimaal helder is.
Zijn alle banden met dezelfde recoreder opgenomen, dan staat de kop van je nieuwe recorder wellicht ook goed voor de andere banden.
Het verstellen van de azimuth van je nieuwe recorden is precisiewerk, het moet dus in hele kleine stapjes gebeuren met een NIET MAGNETISCHE schroevendraaier.
Waarbij een kwart slag al heel veel kan zijn.
Test tussen het draaien aan de schroef zonder de schroef aan te raken, de druk op de schroevendraaier zelf geeft al een flink effect.
Als de schroevendraaier maar een beetje magnetisch is , kan het al mis gaan.
Maak tegelijk voorzichtig de kop schoon met koppenreiniger of spiritus, vuile koppen geven ook weinig hoog.
Ik hoop dat je het klusje klaart.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze roesten (oxideren dus)... En verouderen... zoals alles... Zelfs mensen schijnen er aan te lijden te hebben...

cd´s verslijten na 12 jaar op zijn best...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Helaas. Roest roest niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het roest, maar de drager en de informatie diffundeert eruit...
AWM
14 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het. Het wordt neergedumpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier doe je het weer xinix,voor al die moeilijke woorden die je gebruikt,zijn ook goed nederlandse woorden. Doe je dat nu om indruk te maken,of spreek je ook zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek zo niet, dat doe ik met de stem...
De banden bestaan uit een kunststof drager en een laagje opgedampte ijzeroxide (roest dus ;)).
De banden takelen af, omdat de gemagnetiseerde deeltjes hun magnetisme verliezen. En omdat de opgedampte laag zijn compositie verliest. Langzaam verandert het weer in poeder.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.
Alles wat hierboven gezegd is en door de zogenaamde "Brownse Beweging", waarvan ik vermoed dat die alleen voor magneet banden (en schijven) geldt, niet voor CD's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude banden van bandrecorders blijven helaas vaak plakken ( de laagjes tape plakken aan elkaar ) . Vreemd genoeg zijn Mastertapes uit de jaren '60 blijkbaar wel goed geconserveerd. ( Denk aan the Beatles ) .
Persoonlijk heb ik cassettebandjes van 20 jaar geleden die nog prima klinken . Dat zijn dan wel chroom bandjes ( met chromium oxide ) . De ferro bandjes zijn net als bij jouw tapes dof en slecht.

Je inspireert me voor een vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rubbers en riemen, banden versleten, meestal door dat het geluid van onderliggende wikkels doorgedrukt worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bruine spul gaat als banden oud zijn van de drager af.
De bassen of lage tonen zitten het hardst op de band gemagnetiseerd,daarom blijven die het langst op de band staan. Ik heb voor hetzelfde probleem ooit nieuwe koppen gekocht voor mijn sony 630, maar het hielp niet.
Nog enkele jaren later kwam ik erachter dat niet de koppen versleten waren maar de band, ikhield namelijk alleen de drager over, de rest viel er zo af tijdens het afspelen.
Opnemen gaat als de band slecht is ook bijna niet meer, alleen nog wat bassen. Er zijn nog banden te koop in de winkel, maar wie weet hoe oud deze zijn, daarom koop ik ook geen nieuwe banden meer.Het stinken van je bandrecorder heeft hier niets mee te maken, dat is waarschijnlijk een electrisch of electronisch probleem.