Hoe sluit ik 8 paar geluidskabels aan op een tv?

In ons nieuw huis zijn in de veranda 8 luidsprekers ingebouwd in het plafond. Deze komen allemaal samen in een kastje als 8 paar kabels (zie foto).

Hoe kan je zon kabels aansluiten op een tv? Welke andere apparaten zijn hiervoor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je besluit een receiver te gaan kopen stel dan nog een vraag welke je nodig hebt. Ik zie hier hordes mensen de mist mee ingaan die een apparaat kopen dat eigenlijk niet voldoet qua aansluitingen.

Antwoorden (2)

Je hebt dan eerst een versterker nodig of beter nog een 7.1 receiver. Wel vreemd dat alle 8 in het plafond zitten, een bassbox(sub) en een centerspeaker zet je meestal op de grond en onder de tv.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk goed welke geluidsUITgang(en) op je tv zit(ten). Vaak is dat optical of coax uit. Daar moet je dus je keuze van receiver ook op afstellen. Daarnaast kijk je ook hoeveel apparaten er op de tv aangesloten moeten worden en met welke stekkers.

Het mooiste is om alle apparaten met HDMI naar de receiver te laten gaan en dan het beeld door te sturen met HDMI naar de TV. Dan de TV met coax/optical aan te sluiten op de receiver (als je een CAM+kaartje gebruikt, als je tv kijkt met een losse HD-ontvanger moet je die ook als een gewoon apparaat zien).

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.kieskeurig.nl/receiver
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1 zijn toch maar 7 speakers? Wat doen met de 8ste dan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is de basspeaker
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1= 2x front 2x rear 1x center. 1x sub
7.1= 2x front 2x rear 2x mid 1x center. 1x sub
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat de 8 speakers ingebouwd in het plafond van een veranda niet bedoeld zijn voor surround. :)
Je zou (afhankelijk van impedantie van speakers) 4 op links en 4 op rechts kunnen aansluiten. (Gewoon stereo dus.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel 7.1 op een veranda zeker onwaarschijnlijk is, zie ik ook heel weinig nut in 4x stereo. Hoger volume bereiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overal geluid. :/
Zoals Mr Tomaat reeds aangeeft heeft u een aparte tuner/versterker nodig waarbij uw TV audio uitgang op de bv de AUX ingang daarvan maar wel in een bepaalde configuratie.
De luidspreker uitgang van een versterker is bijna altijd 8 Ohm.
U kan die 8 niet zomaar aansluiten. Om u alle details te besparen is verband met serie en parallel schakeling moet u die aansluiten zoals op bijgevoegd schema.
Telkens 2 is serie die dan parallel liggen op 2 andere, dat voor zowel het links als het rechts kanaal. Met die schakeling heeft u telkens 8 Ohm op uw uitgang.
Let wel op de polariteit, Rood = positief (+) en zwart = negatief (-).
Als u nog vragen heeft laat maar komen.
Succes en veel luistergenot.