Hoe groot moet een USB zijn voor veel muziek?

De vraag zegt het al maar ik wil muziek op een usb stick zetten zodat mijn computer leger word maar hoe groot moet die usb stick dan wezen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Nu heb ik er nog maar 'n stuk of 10 á 20 maar dat gaan d'r al snel wat in de 100 á 200 worden dus hoe groot moet die usb ongeveer zijn? Heb er namelijk niet zo heel veel verstand van!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
22.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 x 40 x 4 mm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 nummers passen makkelijk op een usb stick van 4 gb maar als je meer muziek wilt kan je denk ik beter eentje van 16 of 32 gb gebruiken (ik gebruik zelf gewoon een harde schijf)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mp3, wav, flac?
Nummers van 12 minuten?
Of je kijkt hoeveel ruimte je muziek op de PC nu inneemt..(Rechter muisklik op map en dan eigenschappen.)

Antwoorden (5)

Dat ligt erg aan hoeveel muziek je hebt. Als het gaat om een aantal liedjes of een paar cd'tjes die je geript hebt dan past het vrijwel op iedere moderne usb stick. Maar als je een hele collectie hebt met complete albums van artiesten dan heb je misschien meer nodig.

Wat je het beste kunt doen is gaan naar de map (mappen) waar de liedjes instaan, daar met de rechtermuisknop op klikken en kiezen voor 'eigenschappen'. In het scherm wat daarna verschijnt komt te staan hoe groot de map precies is. Je kunt dan een usb stick (of meerdere) kopen waar deze liedjes allemaal op passen.

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
overigens is bij een grote muziekcollectie een externe harddisk aan te raden, die is ook handig om een backup van je andere bestanden mee te maken en je hebt voor 80 tot 100 euro vaak al een goede.

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging: Een mp3 is afhankelijk van de compressie 3 tot maximaal 10 mb groot. Op een usb stick van 16 GB kun je al 1600 liedjes van 10 mb kwijt. Voor 200 liedjes van 10 mb heb je 2 gigabyte nodig dus als je een stick van 4 tot 8 GB koopt dan zou je voorlopig makkelijk uit de voeten moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 8 seconden verslagen met hetzelfde antwoord :) +
Je geeft niet veel informatie.

Hoeveel muziek wil je er op kwijt?
Als je alle muziek bij elkaar in één map hebt staan en je gaat in de verkenner op de map staan dan kun je zien hoe groot die map is (rechtermuisklik op de mapnaam, kies voor eigenschappen en daar staat de grootte).

Als je alle muziek mee wilt nemen, dan zal je USB-stick minimaal die grootte moeten hebben.

Toegevoegd na 19 minuten:
In toevoeging op jouw toevoeging: je hebt nu nog maar 10 tot 20 muziekbestanden. Ik ga ervanuit dat het MP3's zijn? Die zijn een stuk kleiner dan WAV-files.

Kijk hoe groot die 10 a 20 stuks samen zijn en vermenigvuldig dat met 1000.
Ik vermoed dat 10 MP3's van goede kwaliteit zo'n dikke 50MB zijn.
Mocht je 1000 mp3's hebben, dan zul je zo'n 5.000 MB nodig hebben.
Dit komt neer op een sticky van 5 Gigabyte.

Als je dus een USB stick van 10 GB haalt, dan moet je wel zo'n 1800 tot 2000 mp3's kwijt kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, tja, in ieder geval een plus voor het antwoord dan maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dan haal je er maar 1 van 16 GB.
Hangt ervan af hoeveel liedjes erop kwijt wilt.
Gemiddeld is één liedje 3 a 6 mB en een 12" al gauw 15 mB.
Zo kan u zelf uitrekenen welke USB stick u nodig heeft.
Beter is het om een externe HD-drive te nemen.

Toegevoegd na 48 minuten:
Op een 6 gb = 6000 mB : 6 mb gemiddeld per liedje kan u al vlug 1000 liedjes plaatsen.
Dat lijkt mij voor u een goede oplossing om alles erop te krijgen en nog vrije ruimte voor de toekomst want eens een paar honderd wilt u vlug meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is het beter een externe HD-drive te nemen?
En al helemaal voor iemand die nog helemaal geen verzameling heeft?? Een klein stickje is veel handiger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. HDD is een slecht advies als het alleen om muziek gaat. Op een 16G stick, te koop voor ruim minder dan 20 euro, kun je al zo'n 4000 nummers kwijt. 32G levert genoeg ruimte voor 8000 liedjes, toch al snel zo'n 400 uur muziek... Het wordt natuurlijk anders als @Alexandera ontdekt dat je ook films kunt downloaden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En maar negatief doen, ik wist toen nog niet dat het maar om een paar honderd ging.
Ik heb zelf 66,3 gb in 18330 bestanden en 935 mappen, vandaar mijn voorstel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" ik wist toen nog niet dat het maar om een paar honderd ging."
Staat toch echt in de vraag, hoor. Maar goed, we lezen allemaal wel eens ergens overheen :). Trouwens, ook een 64GB-stickje lijkt me handiger dan een 120GB 2.5" externe schijf. Aan 64GB komt men toch echt niet snel... (Een uitzondering zoals jou daargelaten.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mmm: nee dat stond niet in de vraag, dat is later pas toegevoegd. aanvankelijk was niet duidelijk of het om een paar liedjes ging of een verzameling van vele cd's/gigabytes groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt alknobe, ik wist al van waar de wind kwam, ik zal daar in de toekomst nooit meer op reageren, ik probeer mensen te helpen en zal daarvoor geen andere beschimpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach, we benne op de wereld om mekaar te hellepe nietwaar? ;)
De capaciteit wordt uitgedrukt in bytes. Bij stickjes kom je dan uit op GB's, waarbij de G voor giga staat en miljard betekend. Eén muziekbestandje is gemiddeld zo'n 6MB. Da's miljoen bytes. Op een stickje van 6GB zouden dus zo'n 1000 liedjes passen. Maar stickjes van 6GB heb je niet. Het zijn altijd meervouden van 2: 2GB, 4GB, 8GB, 16GB, 32GB, 64GB, 128GB, 256GB.

Het verschil in prijs tussen stickjes van 4GB en 8GB is zo klein dat een 8GB-stickje waarschijnlijk sowieso logischer is - zeker als je online besteld. Bij een stickje van 16GB of 32GB betaal je nog minder euro's per GB.

Al deze stickjes zijn voorlopig voldoende groot. Een 'hele grote' kopen heeft voorlopig niet zo veel zin, als je er alleen muziek op gaat zetten. Want tegen de tijd dat je hem vol hebt, kan je weer goedkoper een stickje kopen met grotere capaciteit. Op dit moment is een 4GB stickje ruim voldoende, maar zoals al gezegd is een 8GB al snel economischer - zeker als je er ook andere dingen op gaat zetten. Want je kan er ook andere bestanden dan muziek op zetten.

Omdat het in jouw geval om muziek gaat, kan het wel eens slimmer zijn om gelijk een MP3-speler aan te schaffen i.p.v. een USB-stickje. Zo'n MP3-speler is nauwelijks duurder dan een stickje, tenminste als we over 4GB spreken:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/605/mp3-spelers.html#filter:XYzBCsIwDED_JecdNlen7gMGHgRh3sTDaCNE2rWkFYTRfzdVd_EU8l5eFrgTx3Rm0nghh6fpBf38tLb6FzSvwrNBHgitgR4C0yPCD46ek7ApaiGhpJ-sriBqz9_n23VZDVrUCc0YUB9NhP4KrdQbVcNNrNCBbEIWs0DTql2ZrsSg6kMnp668haZr99LknN8
Die van 8GB zijn wel aardig stukje duurder - dit in tegenstelling tot het verschil tussen 4GB- en 8GB-stickjes.

De verzendkosten hakken er al gauw in verhouding aardig in, als je een USB-stickje of MP3-speler online wil aanschaffen. Toch zijn ze zelfs dan nog steeds vaak goedkoper dan in de lokale computerwinkel.

Mijn advies: een stickje van 16GB of een MP3-speler van 4GB kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor liedjes.. Kijk.. Al heb je liedjes van 10 min per liedje dan heb je veel geheugen nodig. Ik raad je een usb-stick aan van Kingston met 16 GB.