10cm dashboard speakers

Zaterdag heb ik 2 nieuwe 10 cm Pioneer speakertjes in m'n dashboard weggewerkt. Het geluid en met name de bass is om te huilen.

Mn radio is ook een Pioneer, exacte type's en modellen heb ik zo 123 niet bij de hand.

Bij de Halfords klonken die dingen echt stukken beter met dezelfde radio, er zater verder geen woofers / versterkers tussen.

Ondertussen heb ik in anderhalf uur tijd iedere mogelijk instelling op m'n radio geprobeerd maar de kwaliteit blijft bagger.

Iemand ervaringen hiermee ? Eventueel kabeldikte ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de winkel klinken ze beter omdat ze in een houten bakje zitten. Maar met 10cm. kan je écht geen fatsoenlijke bas verwachten. Je hebt een woofer nodig. Of speakers van 20/25cm. Maar ook die hebben niet bijzonder veel bas. Ga voor de woofer. Toegevoegd na 1 minuut: Bij 10cm. speakers maakt de dikte niet zo heel veel uit - standaardkabels (1mm^2) zijn dan voldoende dik.

Vriend, wat verwacht je van 10 cm speakers in een kunststof dash? In de winkel zitten ze in een gigantische houten, geisoleerde kast, waar wellicht binnen in nog stiekum wel een misleidend subwoofertje zit! Als je bass wil kun je het beste een compacte aktieve sub kopen, en die zn werk laten doen. Uit de tien cm dingetjes hoef je dan alleen mid/hoog te halen, wat perfect zal gaan.

Ha, die Aapjnx; Speakers kun je nooit echt goed beluisteren in de winkel, hooguit onderling grofweg vergelijken. Zeker autospeakers niet omdat die in elke auto weer een andere, heel beperkte klankkast hebben, zeker inbouwspeakers van de maat die in je dashboard passen. Misschien kun je een (heel kleine) verbetering krijgen als je de ruimte achter de speakers met wat schuimrubber kunt dempen, maar verwacht er geen wonderen van. Om echt iets aan je bassen te doen zou je misschien een compacte subwoofer kunnen overwegen. Die zijn er ook in modellen die inclusief versterker (actief systeem dus) zelfs onder veel autosotelen passen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100