Wat kan ik met een 'FireWire Interface' apparaat?

Ik heb gisteren een M-Audio FireWire Audiophile gekregen van iemand uit mijn familie. Prachtig apparaat, maar wat kan ik er precies mee?

Ik wil voor mijn radio programma nieuwe jingle-pakketten gaan ontwerpen en doe dit nu vooral in Garageband op mijn Mac. Ik wil echter ook met externe instrumenten (en microfoons) aan de slag. Kan ik daar dit apparaatje voor gebruiken? Zo ja, hoe ziet de setup er dan uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Je kan hier alleen maar andere instrumenten mee opnemen als deze een directe line uitgang hebben (drumcomputer bijvoorbeeld). Er zit geen gitaar/microfoon ingang op dus dat zal eerst via een mengpaneel of versterker moeten gaan voordat je er wat mee kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is verder gewoon een hele degelijke en goede geluidskaart voor terugluisteren. Er zit ook nog MIDI op om zo software gelijk te laten lopen met je drumcomputer of om met MIDI-keyboards te spelen/op te nemen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Voordelen van dit kastje zijn 2x2 outs, dus je kan twee stereo kanalen onafhankelijk versturen.

MIDI in/out

SPdif in/out (digitaal in en uitgang)

En vooral handig is dat het met een breakout box is, dus je hoeft niet achter je desktop kast te kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een kleine thuisstudio in te richten heb ik dus nog een klein mengpaneel nodig waar ik bijvoorbeeld de microfoons op aansluit. Wat is dan het voordeel van de tussenkomst van dit apparaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een MacBook Pro, dus erachter kruipen hoeft sowieso niet ;-) Maar, ook aan jou de vraag zoals hier onder: Stel: ik wil mijn stem opnemen met een normale microfoon (dus geen condensator). Hoe ziet de weg naar mijn Mac er dan uit met behulp van dit apparaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://r.twenga.nl/g3.php?pg=VDszMDM2Mjk3Nzk0MDU0NzIyMTE3OzYxNTU1O2h0dHA6Ly93d3cuYmF4LXNob3AubmwvdHJhZGV0cmFja2VyLz90dD0xNjg3XzI1MDc0OF8yNzkwNl8wYTQ4MjJiMzYzNjZmY2UzMmJlMDk2ZTEzYTg4MTI0NCZyPWh0dHAlM0ElMkYlMkZ3d3cuYmF4LXNob3AubmwlMkZpbmRleC5waHAlM0ZvcHRpb24lM0Rjb21fdmlydHVlbWFydCUyNkl0ZW1pZCUzRDIlMjZmbHlwYWdlJTNEc2hvcC5mbHlwYWdlJTI2bGFuZyUzRGR1dGNoJTI2cGFnZSUzRHNob3AucHJvZHVjdF9kZXRhaWxzJTI2cHJvZHVjdF9pZCUzRDE2MjQxO2EwOGU4MzdjM2Q1ZWI0MWNmNDI0NWRjNWJmOTZkZjZm microfoon, microfoonvoorversterker, audiophil, mac
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, dat wilde ik weten. Zeg maar de setup van een kleine productiestudio met tussenkomst van dit apparaatje. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Prachtig audiointerface! Een mooi cadeau want de kwaliteit is vrij goed van dit apparaat. Echter zul je nog een aparte voorversterker nodig hebben voor de microfoons en instrumenten, die kun je er niet rechtstreeks op aansluiten.

Met een FireWire 400 kabel verbind je het interface aan je MacBook. Afhankelijk van je MacBook Pro heb je een kabel nodig met aan beide uiteinden FW400 aansluitingen, anders kan het zijn dat je een FW400 naar FW800 (laptop) kabel nodig hebt.

Verder heb je naast je voorversterker XLR kabels voor de microfoons, jack kabels voor je instrumenten (piano/gitaar/etc.) en evt. een MIDI (DIN5) kabel nodig. Let er op dat voorversterker of klein mengpaneeltje (Mackie, Behringer...) phantoom voeding heeft als je condensator microfoons gaat gebruiken.

Waar je ook even mee rekening moet houden is de je de juiste driver voor het MacOS wat je gebruikt download en installeert.
Zie: http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver

Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel: ik wil mijn stem opnemen met een normale microfoon (dus geen condensator). Hoe ziet de weg naar mijn Mac er dan uit met behulp van dit apparaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dynamische microfoon op een statief >
XLR kabel met het female kabeldeel in de microfoon en het male kabeldeel in de voorversterker >
Voorversterker (kan een mengpaneeltje zijn) met XLR ingang >
Passende kabel voor de uitgang voorversterker naar het audio interface, dit kan een jack naar tulp of een tulp naar tulp kabel zijn >
FireWire400 naar FireWire400 of -800 kabel (afhankelijk van je Mac, sommige hebben beide) Stroomvoorziening voor het interface (bijbehorende adapter) en de voorversterker. Hoop dat het duidelijk is, schroom anders niet om naar verdere details te vragen.