Hoe moet je precies speakers op een versterker aansluiten?

Het zit dus zo dat ik nu wat bezig ben met geluid, muziek maken op de pc en mixen etc. Ik heb altijd m'n speakers gewoon op m'n pc kunnen aansluiten, maar omdat ik dus wat meer wil, wou ik me graag verdiepen in de speakers. Mijn geluidskaart heeft een tulp uitgang, kan ik hier dan gewoon een versterker op aansluiten en dan van die speakers met gewoon draad (of hoe je dat ook noemt)? En waar moet ik dan rekening mee houden (ooit eens iets gehoord als je te speakers met teveel watt aansluit ze dan kapot gaan?)? graag wacht ik op antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.9K

Antwoorden (2)

Inderdaad, gewoon de tulp-aansluitingen verbinden met de AUX-ingang van een versterker, de speakers gewoon met 2-aderig snoer op de speaker-uitgangen van de versterker.
Volume van pc op ongeveer 50% instellen, het eindvolume op de versterker instellen.
Zolang je de zaak niet zo hard laat spelen dat je het geluid krakend hoort vervormen zul je de speakers niet kapot spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let er wel op dat de ohmse waarde van de speaker overeenkomt met de uitgang van de versterker, anders of hoor je minder of je blaast wat op...........

Toegevoegd na 1 dag:
Op je extra vraag het volgende: Speakers zijn normaal gesproken parallel aangesloten. Zou je ze toch op hetzelfde kanaal in serie zetten, dan moet je de Ohmse waarde ervan verdubbelen.
Sluit je 2 speakers aan op hetzelfde kanaal en je doet dit parallel, dan wordt de ohmse waarde de helft.

Zet je meer watt van de versterker op een speaker dan blaas je de conus (en de spoel) ervan stuk wat goed te horen is. Normaal moet je zeg anderhalf - twee keer het wattage van de versterker nemen om het wattage van de speaker te bepalen. Denk eraan om bij hogere vermogens de kabel tussen versterker en speaker dik te nemen, ivm. verliezen.

Ga je actieve speakers kopen, dan zit de versterker bij de speaker ingebouwd en is de line-out van de PC rechtstreeks op de line-in van de speakers aan te sluiten.

Als je de speakers in je kamer zet, is 40- 80 (RMS!)watt meer dan voldoende.
Speakers die bij PC's geleverd worden zijn meestal wat opgefokt wat betreft de bassen.
Wil je "eerlijke" speakers hebben, neem dan Monitor-speakers.

Met 1500 Watt speakers kun je een zaal voorzien van genoeg geluid......
Overigens, de ene watt is de andere niet, producenten googelen nogal met die waardes, let goed op dus. Zie bijgevoegde link en gewoon luisteren in de winkel dus.