Autoradio mist bass tonen, weet jij de oorzaak?

Ik heb een Pioneer DEH-P7700MP autoradio. Ik heb er nu in totaal 4 speakers op aangesloten, 2 standaart voorin en 2 Magnat speakers achterin. Wanneer ik de fader in het midden zet mis ik vooral de bastonen. Deze hoor ik nauwelijks. Wanneer ik de fader helemaal naar links of naar rechts doe heb ik duidelijk bastonen. Ik heb zoiezo de bedrading achter en voor, vanaf de radio goed zitten. De plussen en minnen van de speakers voor weet ik niet zeker. Wat kan de oorzaak zijn van de missende bastonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
6K

Antwoorden (4)

Dit klinkt alsof er ergens te weinig power door komt. Omdat je de kracht moet verdelen kan het zijn dat je te weinig power krijgt om je bas goed te laten klinken. Kijk even of er genoeg power uit de output van de radio komt. Het lijkt me stug dat jet aan je accu ligt omdat je maar 4 speakers hebt. Kijk anders of een condensator helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een dikke kabel naar achter liggen, echter is het laatste stukje erg dun. Zou dit het kunnen zijn?
Als de + en de - voor anders zitten dan achter dan geven twee van je speakers tegenkoppeling en dat valt vooral op bij de bassen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een paar ompolen dus, maakt niet uit of je de voorste of de achterste ompoolt. Neem die waar je het gemakkelijkste bij kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt sterk op een fase-probleem: de bass die de ene speaker levert wordt tegengewerkt door de andere.
Zodra je een van beide uitschakelt met de fader geeft wel bassist zoals je aangeeft.
Je moet dus de draden van 1 van de speakers omwisselen, controleer in iedergeval de + en - aansluitingen van alle speakers.

Toegevoegd na 4 minuten:
bassist = bass (t9)

Toegevoegd na 5 minuten:
bassist = bass (t9)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal van de tegenfase. Dit heeft alles te maken met de poolrichting van de aangesloten speakers. Deze moeten nu eenmaal + op + en - op - aangesloten zijn.

De speaker bestaat uit een permanente magneet waaromheen een beweegbare spoel is gewikkeld die het kartonnen membraam laat bewegen die op zijn beurt hoorbaar geluid produceert. De stroom die de autoradio door de spoel stuurt is een gelijkstroom waarop een frequentieafhankelijke wisselspanning (de geluidsinformatie) is toegevoegd.

Als de aangesloten poling niet goed is (omgedraaid) zal de membraamspoel het membraam naar buiten stoten en de wisselspanning (= het geluid) met weinig bass weergeven. Andersom trekt de membraamspoel het membraam naar binnen en zal daarbij krachtiger bass kunnen weergeven. Test dit maar eens door een simpel penlight batterijtje op de speaker kort aan te sluiten: Als de polen correct worden aangesloten geeft de speaker een warme tik (= bass).

Verder moet de impedantie van de speakers gelijk zijn aan de uitgang van de radio, meestal 8 of 4 ohm.
Een te lage speaker impedantie (= weerstand) veroorzaakt kortsluiting, te hoog geeft vermogensverlies en afvlakking van het weergegeven geluid.
Het verdiend verder aanbeveling om de bedrading van de radio naar de speakers overal gelijksoortig en even lang te houden. Dit voorkomt ook impedantie verschillen en zorgt ervoor dat de versterker naar alle speakers niet in onbalans raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lange uitleg, maar volgens mij niet helemaal goed. Een speaker krijgt geen gelijkspanning waarop een wisselspanning is toegevoegd, maar alleen een wisselspanning (het geluidsignaal). De konus (het beweegbare deel) gaat net zo makkelijk naar buiten als naar binnen. Dus als je bij 1 speaker de plus en min verwisseld werkt de speaker helemaal goed, je hoort geen verschil. Het verschil ontstaat pas als je twee speakers aansluit en bij een van de twee de polen verwisseld. De ene gaat dan bij hetzelfde geluid naar voren en de andere op hetzelfde moment naar achter. Ze werken elkaar dus tegen. Dat is vooral bij de lage tonen goed hoorbaar.
Omdat de vraagsteller aangeeft dat bij balans/fader op 1 speaker het geluid wel goed is, is zeker dat de aansluiting bij de speakers verschillend zit, ze werken elkaar dus inderdaad tegen.
Oplossing: alle speakers (2 of in de auto 4) op dezelfde manier aansluiten. Veelal door de draad met 1 kleur op de min aan te sluiten en de draad met dezelfde kleur en een streepje erop op de plus.