Bose beweert in advertenties dat ze met slechts 2 luidsprekers hetzelfde effect bereiken als uitgebreide surround systemen. Hebben ze gelijk ?

Heeft iemand ervaring met de (dure) Bose geluidssystemen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit Bose luidsprekers komt volgens mij vaak meer stereo dan er daadwerkelijk op de plaat (CD) staat. Je moet er van houden... Goeie vraag!

Het beste antwoord

Bose past kunstjes toe in hun systemen dit bewerkstelligt dat bv de klankkleur mooi gevonden wordt door het gros van de mensen(luisteraars). Echter doordat het kunstjes zijn gaat dit altijd ten koste van de natuurgetrouwheid. Het kan zelfs zo zijn dat daardoor muziek of een stem mooier gaat klinken dan hij in werkelijkheid is. Iemand die van eerlijke weergave houdt zal dus nooit een Bose liefhebber zijn want je hoort dit heel snel. Zo ook het surround van Bose ook dit is een kunstje en dus wordt er ergens iets in het signaal gedaan dat allerlei bijeffecten kan geven ondanks dat je denkt dat het surround is, is het de vraag of het wel zo`n goed effect geeft als het "echte Surround". Een echte surround liefhebber zal er niet zo tevreden mee zijn.
Ook het al eerder genoemde probleem met de plaatsing van de luidsprekers moet je niet onderschatten. Bij Bose is de plaatsing cruciaal voor het resultaat en reken maar dat dit in luisteropstellingen in winkels optimaal is. Des te groter kan de teleurstelling zijn als je het thuis neerzet en je kunt de opstelling niet maken zoals het zou moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal.

Andere antwoorden (5)

Er is een probleem met Bose.
Bose kent zeer veel tevreden gebruikers. Het probleem zit erin dat als je de hoofdprijs hebt betaald voor een audiosysteem niet snel zegt dat je ontevreden bent.
Elke audiofiel zal je vertellen dat je met goedkopere componenten betere systemen kunt samenstellen.
Bose verkondigt een hoop hocus-pocus voor een enorme kostprijs. Bij de serieuze muziekliefhebber tref je dit merk niet aan.
Zomaar een zin uit een forum:
"Personally I feel using BOSE and quality in the same sentence is an oxymoron."
escape
12 jaar geleden
Ja ze hebben gelijk. Op bright.nl hadden ze een review over een bose tv met 2 ingebouwde speakers na wat calibreren was er dus echt surround te horen terwijl het gewoon van voor uit je tv komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een review. maar waren die mensen wel objectief? gewoon een vraag hoor :)
Ikzelf heb slechte ervaringen met Bose maar heel goede met Klipsch, Harman Kardon en Technics (hoewel de laatste meer zijn voor studiogebruik, omdat het geluid heel kaal en helder is).
Bose doer dit door fase werking. Je kunt geen dubbel signaal uit 1 speaker krijgen! Audio is luchttrillingen, dus dat kan de speaker maar voor 1 positie doen.
Ze kunnen dus wel middels fase werking een soort surround sensatie kweken, maar dat haalt het dus nooit bij echt surround! Het is allemaal nep geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als bezitter van de recente Lifestyle 235 kan ik zeggen dat het een geweldig en compleet systeem is MAAR dat het surround effect zoals ze zeggen er gewoon NIET is. Kwaliteit verder is zeer goed hoor en als je geen boxen achter je kan plaatsen zoals bij onze situatie is het een perfecte oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Bose luidsprekers is het altijd zo geweest dat als de plaatsing goed is het geluid geweldig is. Spreek uit ervaring met een paar Direct Reflecting luidsprekers, die ver uit elkaar bij mij in de tienerkamer stonden, maar ook de verre luidspreker hoorde ik nog heel goed als ik zat te studeren onder de hoogslaper. Maar zet je ze op hun kant of niet onder de juiste hoek in de muur dan wordt het geluid al snel bagger. Waarschijnlijk werkt het dus met die claim van dat surround effect ook zo, maar moet je de luidsprekers echt zo plaatsen zoals in de handleiding staat aangegeven.