Heeft het zin om 2 speakers gebrugd aan te sluiten op een autoradio in plaats van alleen op de voorste kanalen?

Ik heb een nieuwe Alpine CDE-123R radio.
In de handleiding kan ik helaas niets vinden over het gebrugd aansluiten van speakers.

Ik heb voor de achterste speakers en subwoofer 2 aparte versterkers. De voorste speakers voor in de deur wil ik op de radio zelf aansluiten maar daar wil ik wel het maximaal vermogen voor kunnen benutten.

Kan ik dan het beste de voorste speakers gebrugd aansluiten op de radio? Of heeft dat geen zin? Het RMS vermogen per speaker is namelijk groter dan de RMS output van 1 kanaal van de radio.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (2)

om te beginnen zou ik sowiso op je head-unit niks bruggen, deze zit ingebouwd en kan het misschien niet aan...

verder: mijn jvc radio heeft ook 4x 50 watt, als ik mijn (losse) versterker instel als "rear" geeft ie het volle vermogen van mijn head-unit naar mijn voorste boxen, Ook als ik de fader instel op alleen de voorste boxen krijg ik extra vermogen (en de volume knop gaat ineens richting de 50, ipv 30 als ik 4 speakers gebruik), het zou me niets verbazen als dit gedrag "standaard" is, of vaker voorkomt.

dus als je in de auto zit, zoek in de instellingen naar de "fader" en schuif hem helemaal naar je voorste speakers, als je alleen voor speakers hebt die aangesloten zitten kan het zijn dat ie standaard al het volle vermogen naar de (2) aanwezige speakers stuurt

overiges: mijn jvc was gewoon de goedkoopste die ik kon vinden bij de onderdelenboer, dus het zou me verbazen als een echte alpine het NIET zou kunnen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat heeft geen zin en het werkt niet. Verder loop je de kans om je radio op te blazen. Waarom niet: a_Om in brug te werken, moet de input voor de 2 versterkers geinverteerd worden, dat kan niet omdat de input intern vast zit aan je radio/cd enz.. B_Het heeft geen zin omdat 2 versterkers op 2 speakers net zoveel geluidsdruk oplevert als een dubbel zo zware versterker op die zelfde 2 luidsprekers. C_Het geluid word mono, dat wil je volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe dat van mono was ik straal vergeten ook! nice call +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de radio aparte front en rear uitgangen heeft, dan heeft hij waarschijnlijk ook 4 aparte versterkers.
Het is alleen niet waarschijnlijk dat je de interne ingangen van de rear-versterkers kunt inverteren.