In navolging van een vorige vraag. Wordt DAB radio uitgezonden via de landelijke FM zenderparken of zijn er nieuwe antennes voor geplaatst?

Heb een DAB radio aangeschaft maar werkt niet overal even goed . Wil graag weten hoe dat komt . Ik weet wel dat DAB alleen in de randstad is ingevoerd in Nederland.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar waarom alleen in de randstad als we overal zenderparken hebben staan ?

Toegevoegd na 3 uur:
DAB radio mag een flop zijn in Nederland, in Rotterdam is het cruciaal om naar Hilversum te luisteren. Door een sterke lokale zender wordt radio 4 finaal weggedrukt en was volkomen onverstaanbaar geworden. Ook andere zenders worden weggedrukt of gestoord.
DAB heeft als voordeel dat ook bij zwak signaal een perfecte ontvangst is ( want digitaal ) .
Dus ik ben toch wel heel enthousiast over mijn DAB radio .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

DAB is in Nederland al jaren geleden als experiment opgezet, en dat is het nog steeds.
Toch staan er zendertjes in de volgende plaatsen, en de dekking kun je op het kaartje zien.

Amsterdam
Arnhem
Den Haag
Haarlem
Hilversum
IJsselstein
Lelystad
Loon op Zand
Mierlo
Rotterdam

DAB was op sterven na dood, maar de regering heeft besloten om het nieuw leven in te blazen: de commerciële zenders krijgen alleen maar een verlenging van hun concessie als ze ook op DAB gaan uitzenden. Misschien wordt het op die manier nog wat.
Zo lang het nog in een experimentele fase verkeert, kun je bij niemand klagen over slechte ontvangst.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou afwachten of het DAB of DAB+ wordt met de commercieele zenders.
Maar na het lezen van diverse webforums ben ik wat minder enthousiast als een week geleden.
Kwaliteit van het geluid van DAB laat namelijk veel te wensen over . DAB+ wordt wel als veelbelovend gezien ...

Andere antwoorden (1)

DAB is een flop in Nederland.

Ik heb deze dingen in mijn bijbaan voor 7 jaar moeten verkopen, maar nog nooit een product tegengekomen wat zo een onzin is als deze!