Kost het luisteren naar een praatzender minder stroom dan naar het luisteren naar een muziek zender?

Er is minder informatie nodig maar de speakers moeten toch bewegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Zelf heb ik me dit ook al afgevraagd, en heb me toen een digitale nauwkeurige verbruiksmeter gekocht.

Ik heb hem aangesloten op mijn hifi-keten en plasma-tv, en hoewel de verschillen minimaal zijn, zijn ze er toch !

Het verbruik van de versterker op een radiozender (in België genoemd Klara, zachte klassieke muziek) is een pak lager dan bij Rgr-fm (Een dance en trance zender) op hetzelfde volume.

Ook wanneer je het volume opvoert stijgt het verbruik van de versterker.

(Op de plasma is het net hetzelfde verhaal, tussen een rustig testbeeld, of bvb. de clips van Mtv zit een verbruiksverschil)

Samenvatting:

Het antwoord is ja, je versterker zal minimaal minder verbruiken met een praatzender t.o.v. een muziekzender op hetzelfde volume.

Toegevoegd na 38 seconden:
Ps: Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Duidelijk en een voorbeeld uit het echte leven.

Andere antwoorden (4)

Nee,het apparaat staat gewoon aan dus gebruikt stroom dus maakt niet uit of dat nou een praatprogramma is of muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lage tonen kosten meer vermogen dan hoge tonen. Nu is een stem variabel van laag naar hoog en is het bij muziek meestal een breder spectrum van frequenties. Een stem heeft wat minder breedte aangezien er wordt gepraat. Nu is dit verhaal over meer minder een beetje muggenziften. De verschillen zijn minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens naar luisteren kost sowieso geen stroom. Je radio aan hebben staan, dát kost stroom. En natuurlijk maakt het voor het stroomverbruik niet uit wat er op dat moment wordt uitgezonden. Als je tv zit te kijken, maakt het voor het stroomverbruik toch ook niks uit of het om een film of een voetbalwedstrijd gaat? Het apparaat gebruikt gewoon stroom tussen het moment van aanzetten en het moment van uitzetten, niks meer en niks minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Bij veel tv-schermen verbruiken donkere pixels minder energie dan lichte. Dat geldt ook voor monitoren en schermen van smartphones. Er bestaat zelfs een zwarte variant van Google, speciaal bedoeld voor eneergiebesparing.
http://www.blackle.com/
Kijk eens naar deze link. Ik weet dat jij het verschil tussen muziek en praten vroeg, maar denk dat je dit met elkaar kunt vergelijken. Misschien helpt het je.