verbruiken speakers/boxen meer stroom als je ze harder zet?

ik weet het iets te maken heeft met meer of minder weerstand, maar kan iemand uitleggen od zacht weinig en hard meer stroom verbruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
11.1K

Het beste antwoord

Luidsprekers zetten elektrische energie om in warmte en geluid. De omzetting van stroom in een andere vorm van energie heet verbruik. Volgens de wet van behoud van energie zal een luidspreker meer energie verbruiken als deze meer geluid geeft. De afgegeven warmte neemt ook toe als de geluidsdruk hoger wordt. Een verhoging van de geluidsdruk samen met de verhoging van de afgegeven warmte zorgt voor een hoger verbruik als de luidspreker harder wordt gezet. Overigens neemt de impedantie (wisselstroomweerstand) niet toe, maar de spanning van de versterker wel waardoor het opgenomen vermogen, het product van die twee, toeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het volume mag in principe niet uitmaken voor het stroomverbruik van de versterking. Dus ook niet wanneer je een actieve subwoofer hebt met een eigen stroom en versterkervoorziening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je antwoord gaat tegen de basiswetten van de natuurkunde in :)
Nee het is uit of volledig..

zelfde als met een dimlicht..

je kan 't licht wel dimmen maar je verbruikt het zelfde aan wattage =)

Antwoord is dus nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je dit onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan ik wel degelijk :) Verbruiksmeter er tussen en je krijgt de gegevens die er niet om liegen.. maar volgens mij is een onderbouwing met dat licht dimmen identiek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik waardeer je antwoord, maar licht dimmen is in mijn opinie alleen maar een tweede voorbeeld van hetzelfde. een onderbouwing is test resultaten, of een verklaring waarom, niet alleen maar het is zus of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Watt is toch Volt maal Ampere (spanning maal stroom)? Als je iets dimt, of als je een luidspreker harder of zachter zet gebruik je het principe van weerstand om de stroom te beperken of juist minder te beperken. Het lijkt me dan ook dat het verbruik in Watt hiermee direct beïnvloed wordt, tenzij het verschil in engergieverbruik in bijvoorbeeld warmte wordt omgezet. Goed ik weet er weinig van, maar zit ik er nu zover naast?
AWM
14 jaar geleden
Van dat licht dimmen klopt natuurlijk niet. Een dimmer bespaart echt energie. Een bepaald percentage van de tijd wordt er door de dimmer geen stroom doorgelaten naar de lamp. Dat levert geld op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat je dat vindt Kutzooi, ik geef het dan ook niet als antwoord, ik suggereer dat ik denk dat het zo zit en ik vraag om commentaar op mijn vermoeden. Je kunt natuurlijk ook op een andere manier zeggen dat je het daar niet mee eens bent.
Hoe harder een versterker gaat/staat, hoe meer energie die verbruikt...

Er wordt meer energie gedissipeerd en omgezet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ghehe at een bull*hit
Ja. Luidsprekers produceren akoestische energie. Energie krijg je nooit cadeau. Hoe meer elektrische energie erin gestopt wordt, hoe meer akoestische energie (lawaai) eruit komt. De batterijen van een ghettoblaster zijn eerder leeg als je 'm hard zet.
Bij sommige auto's zie je koplampen meedimmen met het volume van de HiFi in de auto.
Het antwoord is dus absoluut ja, XiniX heeft gelijk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt mijn redenatie in de reactie op het antwoord van Andy dan ook over de wet van Ohm toegepast op een dimmer zogezegd?
AWM
14 jaar geleden
Ja, alhoewel het rekenen met Ohm;s wat ingewikkelder wordt met wisselspanningen, maar ja het klopt.
Ik heb daar ook een reactie aan toegevoegd.
AWM
14 jaar geleden
Nee, het heeft weinig met verliezen te maken. Het kan zijn dat een versterkercircuit efficiënter gaat werken bij hoge vermogens of juist niet. Maar de basisregel blijft: hoe meer energie er geleverd moet worden, hoe meer je erin moet stoppen. Dus ook hier weer een kutzooi.
Luidsprekers zelf "verbruiken" geen stroom, ze zetten alleen de elektrische energie die door de versterker wordt aangeleverd om in mechanische luchttrillingen. Hoe hoger het volume van de versterker, hoe meer energie (stroom) er nodig is. Met name de weergave van de lage tonen (bass) kost dan meer energie.