Hoe kan het dat je in kleine oordopjes toch zo'n diepe bas kunt horen ?

Voor luidsprekers geldt in het algemeen dat je voor diepe bassen grote luidsprekers nodig hebt. Ik heb nu in ear oordopjes voor m'n Ipad gekocht en daar komt me toch een diepe bas uit ! Hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het membraan van deze dopjes zit vrijwel luchtdicht in de gehoorgang, er kan dus vrijwel geen geluiddruk ontsnappen.Tevens kan het membraan een stukje heen en weer en is de ophanging van het membraan van deze dopjes soepel.
Daardoor is de eigen resonantie heel laag. Dus kan een stevige bastoon onvervormd en onverzwakt op je trommelvlies gebracht worden.
De hedendaagse neodymium magneten zijn honderden keren zo sterk als de ferrietmagneetjes van vroeger.
Dit resulteert in een hoger rendement, wat vooral de bastonen ten goede komt.
Tot slot kan het membraan wat verder heen en weer omdat de spoel een langere slag kan maken omdat de wikkelhoogte groter is.
Deze factoren met elkaar zorgen dat de basweergave zich kan meten met grote labyrinth- of Helmholtzresonator-liudsprekerboxen.
Sommige dopjes halen de 20Hz zelfs zonder problemen.
Er zijn maar weinig luidspreker boxen die dat kunnen!