Als ik "Loud Tone" grammofoon naalden koop, is het probleem van naalden wisselen dan weg?

Als ik "Loud Tone" grammofoon naalden koop hoef ik dan niet meer per hard of zacht nummer de naald te verwisselen met bijv. soft tone of medium tone? Bedankt

3 jaar geleden
in: Audio
1.7K
crispy
3 jaar geleden
Als je dit in de categorie textiel plaatst, krijg je alleen advies over textielnaalden. Je zal een betere categorie moeten uitkiezen.
grasmaaier
3 jaar geleden
Loud Tone naalden? Heb je soms zo'n ouderwetse Victrola voor 78 toeren Shellac platen? Daar moet je in ieder geval geen moderne vinyl platen mee afspelen.

Antwoorden (1)

Dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Bij een loud tone naald komen alle trillingen tot hun recht. De extra demping van de hoge tonen wordt veroorzaakt door de flexibiliteit van het materiaal van de naald. De naald gaat zelf meetrillen. Door de naald plaatselijk te verdikken wordt het geheel stugger en klinkt de naald "luider". Nadeel is dat er veel ruis door ontstaat.

Bij een soft tone naald worden de tonen boven 1300 Hz minder goed doorgegeven. Maar vind je dat jouw grammofoon teveel herrie maakt dan kan het toch beter zijn om een soft tone of medium tone naald te gebruiken.