kunnen betere luidsprekerboxen ook op een 5.1 set worden aangesloten ?

betreft beschikbare vintage boxen van tannoy
5.1set is logitech z906

Toegevoegd na 3 uur:
kan versterker van 5.1 set hierdoor kapot gaan?
techn data 5.1 set
Total watts (RMS): 500 watts
- Subwoofer: 165 watts (6 ohms, at 52 Hz, at 10% THD)
- Satellites: 335 watts RMS (5 x 67 watts per channel {4 ohms at 3.85kHz, at 10% THD})
• Maximum SPL: >110 dBC
• Frequency response: 35 Hz – 20 KHz
• Amplifier: Ultra Efficient Class D
• Input Impedance: 8,000 ohms, min
• Signal to Noise ratio, A-weighted: >95dB
• Drivers:
- Satellites: 3” polished aluminum phase plug drivers
- Subwoofer: 8” high-excursion ported driver with 6th-order bass reflex enclosure
• Supported digital formats: Dolby Digital and DTS Digital Sound
• Source inputs:
- Digital Coaxial
- Digital Optical (2)
- 6-channel direct (3 x 3.5mm)
- Stereo (RCA)
- Analog stereo-mini (3.5mm

techn data tannoy berkeley
Type: 2 way, single driver loudspeaker system
Frequency Response: 35Hz to 20kHz
Power Handling: 85W
Crossover Frequency: 1000Hz
Impedance: 8Ω
Sensitivity: 91dB
Full Range: 1 x 15" HPD 385A
Enclosure: ducted port
Grille: brown, sand or blue cloth
Finish: walnut, ash, teak
Year: 1976

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo te zien wel, gewoon standaard speaker aansluiting. http://www.trustedreviews.com/logitech-z906_Surround-Sound-System_review

Antwoorden (1)

Ja, maar in principe (volgens de Dolby specificatie) moeten de surroundboxen zogenaamde dipolen zijn. Een dipool houdt in dat net zoveel geluid naar achteren als naar voren wordt afgestraald, dat is bij elektrostaten wel het geval, maar gewone speakers stralen vooral recht naar voren uit, surroundboxen in een dolby bioscoop zouden speakers naar voren en naar achteren moeten afstralen. Erg belangrijk is dat overigens niet. Hoe beter de box, zeker de front boxen, hoe beter het geluid, een nadeel zou kunnen zijn dat betere boxen vaak een slechter rendement hebben en dat je de versterker overvraagt. Je kunt dan minder hard spelen tot je vervorming krijgt, daar komt het op neer. Ook dat is een vrij beperkt effect.