Is audiofilie een afwijking?

Wanneer klink iets goed?
Wat is natuurgetrouw in niet akoestisch muziek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf tot welke gradatie die gedrevenheid om de weergave van opgenomen geluid te perfectioneren gaat. Als het een obsessie is kan je het beschouwen als een afwijking. Dient het tot het verkrijgen van een mooi resultaat waardoor je lekker kan genieten van muziek die net zo goed klinkt als wanneer je die rechtstreeks van de musici te horen krijgt, dan is het gewoon een hobby. Het is niet mogelijk om aan te geven wanneer iets goed klinkt, want dat is subjectief. Ieder persoon stelt daar zijn of haar eigen eisen aan. Natuurgetrouw geluid klinkt overweldigend; denk maar eens aan het geluid van een waterval of van onweer. Het menselijk gehoor is zeer kieskeurig en kan bewust of onbewust de kleinste afwijkingen in geluid waarnemen. Onweer beluisterd vanuit reguliere speakers klinkt daarom heel anders dan echt onweer.
Alle audiofielen gruwen van mp3tjes; de muziek is gecomprimeerd en daardoor hoor je op een goede geluidset pijnlijk goed dat de kwaliteit van mp3 niet kan tippen aan cd-kwaliteit. Maar een cd op haar beurt klinkt weer blikkeriger dan het warme geluid van vinyl. Maar platen slijten en zijn minder handig in gebruik. Het summum in het land der audiofielen is daarom momenteel digitale muziek die met veel bits en op hoge samplefrequenties is opgenomen.
Dergelijke hoge resolutie muziekbestanden vind je bijvoorbeeld bij Linn Records, een audiofiel platenlabel: http://www.linnrecords.com/. Van elke opname uit die collectie kun je in welke kwaliteit je de opname wilt kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
tussen "je" en "in" in de laatste regel moet nog het werkwoord "kiezen" staan.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als audiofilie een afwijking is, kun je elke hobby wel een afwijking noemen. Uiteraard kunnen mensen volkomen
doorslaan in hun hobby en kan de hobby een fixatie worden.

Als de audiofilie een belemmering vormt in het dagelijkse leven is het tijd om een bezoekje te brengen aan de psycholoog.

Wanneer iets goed klinkt en wat natuurgetrouw is, is iets dat je beter kunt bediscussiëren op b.v. het HIFIforum.