Is alles wat een audioversterker meer doet dan versterken, te omschrijven als vervormen?

In mijn ogen moet een versterker, geluid versterken.
Alles wat hij meer zou doen lijkt mij dan geluid vervormen.
Is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op http://www.breem.nl/

Het beste antwoord

Ja, dat is correct. Wat je ook anders doet dan versterken, bijv. equalizen met je toonregeling introduceert vervorming. Maar mensen nemen dat voor lief om andere tekortkomingen in de schakeling (bijv. speakers of een slecht bronsignaal) te verbeteren.
Er zijn om die redenen high-end versterkers voor de puristen zonder toonregeling.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor zover het het geluid zelf betreft: dan is 't inderdaad vervormen. (In eerste instantie denk ik dan aan clipping.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat weet ik niet zo, want bij versterking kunnen ook ongewenste signalen mee versterkt worden. Denk hierbij aan ruis, en storingen welke op de kabel of op een andere wijze in het signaal zijn gekomen. Een goede versterker zal deze verstorende signalen weer gaan schoonmaken.
Ik zou dat niet kunnen omschrijven als vervormen, omdat de verstorende signalen in 1e instantie helemaal niet in het oorspronkelijke signaal zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou je zo kunnen zien, maar bedenk wel dat je het hebt over een audioversterker en gewoonlijk heb je zo'n ding voor je plezier.
Ik heb een versterker zonder toonregeling of andere frutsels, maar soms luister ik ook naar een radio uit de jaren vijftig; gewoon omdat ik dat weleens prettig vind.
Daarbij als het buiten heel erg licht is zet ik ook een zonnebril op om beter of prettiger te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel lullig maar wat een audioversterker nog meer doet, althans de meeste gangbare versterkers, is dienen als een schakelpaneel tussen de verschillende audiobronnen en je luidsprekers, immers anders moest je steeds je snoeren van je bronnen ompluggen.

Verder is het zo dat wanneer een signaal wordt versterkt er altijd vervormingen ontstaan, alleen goede versterkers zijn zo gebouwd dat dit tot een minimum wordt beperkt of niet hoorbaar is.

De bas, treble en equalizers zijn natuurlijk ook vervormers maar dan gewenste vervormers.

Als je je geluid echt puur en eerlijk wilt hebben moet je ook die er tussen uit halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Versterken is dan ook "vervormen". (Amplitude veranderen.)
Omschrijf "vervormen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede versterker doet buiten versterken nog wel meer en vervormen is niet altijd negatief.
Filteren,scheiden
Dynamische geluidseffecten
Beveiligen van je speakers (bij de betere)
En er zijn nog wel wat dingen die niet zo voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet niet alleen kijken hoeveel vermogen een versterker heeft,maar zeker naar de impedantie van de luidspreker.
moet je 4 ohm of 8 ohm of mischien hoog ohmige speakers gebruiken. b.v je kunt met eenluxe auto geen aanhanger verslepen van 40 ton