Is de geluidskwaliteit van CD's sinds de begintijd aanzienlijk toegenomen ?

Dit in verband met een aantal tweedehands verzamel CD's die ik heb gekocht die vlak klinken .
Verder was er in de begintijd van de CD een nederlandse uitvinder die claimde een apparaatje te hebben ontwikkeld dat er voor zorgde dat de geluidskwaliteit enorm verbeterde.
Nooit meer wat van gehoord !
Maar CD's van nu klinken echt heel heel goed !

Toegevoegd na 58 seconden:
Begintijd : jaren '80 . De CD is in 1982 op de markt gebracht en de allereerste CD die ik beluisterde was de Bolero van Ravel .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
2K

Het beste antwoord

De CD kan maximaal benut, hetzelfde "vasthouden"
als in de jaren 80. dus iets meer dan 90dB.
Ik was een van de eerste Nederlanders , die met de CD 100 van Philips, die zo goed was , dat hij een foutcorrectie kon ontberen.
Ofschoon CD 's als drager niet beter zijn als vroeger is er met het geluidsignaalbewerking heel veel gebeurd.
Met 24 bit bewerkingsdiepte kun je veel meer dan de 16 bit van de CD.

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de "Aural Exiter" geweest.
Het wat vlakke muzieksignaal van voor de exiter-tijd verschilde enorm van wat er daarna gebeurde.
Deze exitertechniek is volledig geintegreerd geraakt in de hedendaagse opnames en weergaves.
Men heeft ook veel "oude" analoge signalen door de exiter gehaald en daarmee is een waarneembaar voller , muzikaler en prettiger geluid ontstaan.
Het versterkt harmonischen van de middentonen en voegt dat later weer toe, waardoor de muziek veel sprankelender wordt.
Je zou het als contrastvergroting kunnen zien
Later kwam daar de "big bottom" bij die eveneens gebruik maakt van de eigenschappen van het gehoor zelf.
Het geluid wordt daardoor als warmer en dieper ervaren, zonder dat er meer vermogen wordt gebruikt en- dat is het mooie- dit ook door kleinere systemen goed weergegeven kan worden.
Dus is het antwoord, ja, na invoering van de CD is de techniek in de opname/bewerking sterk verbeterd, waardoor de CD beter gebruik weet te maken van de installatie EN je gehoor dan in de beginperiode.
Er zijn wel meer stappen in enhancementtechnieken gedaan, zoals Dolby en andere multichanneltechnieken,
waardoor het stereobeleven vervangen is door
veel-kanaalweergave, alhoewel die al veel langer bestond.

Geluidpuristen wijzen deze technieken vaak af , omdat ze deze (in feite terecht) als een vervorming beschouwen.
Trek je echter alle effectapparatuur uit het systeem weg, dan heb je hetzelfde geluid als 35 jaar geleden, zuiver maar vlak, als je tenminste een goede installatie hebt, anders klinkt het vlak en .... .
Mijn oorspronkelijke verhaal was twee keer zo lang als toegestaan, ik heb er fors in moeten snijden en daarom is het verhaal minder compleet, excuses daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De cd's niet, die slaat nog steeds alleen maar nullen en enen op. De opnameapparatuur en bewerkingen natuurlijk wel duidelijk verbeterd, dus het verschil zit hem niet in het opslagmedium maar in de source die erop gezet wordt.

Toegevoegd na 50 seconden:
En uiteraard ook nog de afspeelapparatuur die je thuis hebt staan, ook de kwaliteti daarvan is de laatste decennia flink verbeterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is alles digitaal, in het begin werd een opname die geoptimaliseerd was om op een grammofoonplaat te persen simpelweg gedigitaliseerd en ook op CD gezet. Doordat een grammofoonplaat van zichzelf een 'warmer' en 'voller' geluid voortbrengt zal in dat geval de versie zoals die op vinyl terecht is gekomen prettiger klinken dan de digitale versie.
Bij muziek van voor de jaren 50 is dat verschil nog duidelijker; daarvan was het geluid scheller, omdat de opnamen goed moesten klinken bij uitzending via de middengolf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat vinyl warmer en voller klinkt is een zeer omstreden onderwerp. Dat zou best eens op een vooroordeel kunnen berusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder een gevolg van ruis, altijd aanwezig op ongeacht welke analoge geluidsdrager of uitzendtechniek (zoek voor de grap eens een cassettebandje en kijk of je walkman 't nog doet)
In de jaren is er niet veel veranderd.
Het zijn toch geen MP3’s. De geluidskwaliteit daarvan hangt af van de instellingen bij het comprimeren.
Daar is de comprimeersnelheid omgekeerd evenredig met de kwaliteit. Losse cd’s die je hier en daar koopt zijn daarom vaak snel, maar slecht gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek wordt nu speciaal met het oog op digitaal geluid opgenomen.

Oude opnames worden geremastered, om ze geschikt te maken voor CD.

Oude CD's zijn vaak gedigitaliseerde, maar voor analoge geluidsdragers geoptimalseerde opnames.
14 jaar geleden
Vroeger stond er op een CD AAD of op een betere/goede DDD. Dat had te maken hoe het originele signaal was bewerkt/opgenomen, voordat het op CD werd geperst.
Tegenwoordig is alles digitaal en is er veel gedaan aan/met de weergaveapparatuur, waardoor de klank heel anders wordt weergegeven dan 15-20 jaar geleden.

De vraag blijft echter of de geluidskwaliteit daarmee is verbeterd. Geluidskwaliteit horen is heel subjectief; de kwaliteit zal zeker zijn toegenomen, maar het hangt heel erg wat voor muziek op wat voor player je luistert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of m'n antwoord iets toevoegt, maar als aanvulling op bovenstaande reacties wilde ik nog aangeven dat je tegenwoordig in iTunes (een muziekafspeelprogramma) kunt zien wat de kwaliteit is van muziek op bv mp3 (het aantal bits per seconde).
Dit kun je zien door bij 'Weergave' en dan 'Weergaveopties' de 'bitsnelheid' aan te klikken.

Vervolgens krijg je bij je muziek (die je in het programma laad als het op de computer staat, anders kun je het importeren te zien hoe goed de kwaliteit is).
De gemiddelde kwaliteit van een mp3 is 128 kbps.
Als je je cd's dus in je computer stopt en importeert kun je zelf zien wat het kwaliteitverschil is tussen toen en nu.
Kbps (kilo byte per seconde geeft de hoeveelheid aan die per seconde doorgeven wordt). Je zult zien dat er enorme verschillen tussen mp3's zijn. Of er ook grote verschillen tussen die van vroeger en van nu weet ik niet.
Laat me het weten als je er achter bent gekomen.

iTunes kun je overigens downloaden op internet (gewoon ff iTunes intypen in google).

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mp3 of ander gedigitaliseerd formaat zie je hooguit de kwaliteit van het omgezette medium en niet de kwaliteit van het origineel (de CD) zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heel interessant Inetjuhh , ik beluister nog weinig muziek op MP3 maar ik zie dat je het zo mooi kunt maken als je zelf wilt.
Voor in de toekomst !