is het mogelijk om muziekbestanden over 5 speakers af te spelen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb een surroundset met 5 speakers, maar als ik muziek afspeel krijg ik enkel geluid uit de rear left en right speakers niet uit de front left en right en niet uit de centre speaker. Mijn vraag is eigenlijk of dit wel mogelijk is

Toegevoegd na 47 minuten:
@ Som: En wat als die functie niet op mijn versterker zit? Kan ik dat dan nog ergens aanpassen in mijn pc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.8K

Antwoorden (2)

Ja, als je een surround set hebt met 2 front, 2 back een midden en subwoofer dan heb je sowieso al een systeem met 5 speakers.

Toegevoegd na 2 minuten:
een 5 speakeropstelling wordt 5.1 genoemd. Je hebt ook opstellingen met 6 en 7 speakers.

Een surround versterker kan je instellen om bijvoorbeeld de muziek over alle speakers af te spelen, maar het is natuurlijk het mooiste als de muziek ook voor een surround set geschikt is en de speakers juist verschillend worden aangestuurd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je gewone muziek (CD) op een surround set afspeelt dan hoor je alleen muziek uit de voorste luidsprekers omdat de muziek bestaat uit twee audiosporen. Je moet dan de functie zoeken op je versterker om het geluid over alle boxen weer te geven.

Toegevoegd na 14 minuten:
De functie heet meestal "All Channel stereo". Als de functie op Surround staat of DTS dan moet de ingevoerde muziek dit ook ondersteunen. Een normale muziek CD bevat alleen stereo en de "al channel stereo" functie zet het geluid op alle speakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor je kan muziekbestanden op wel tig speakers afspelen. Je moet dan wel een beetje handig zijn:
Of je koopt een heleboel splitters voor speakers, of je knoopt ze zelf aan elkaar. Let wel: je moet ze wel doorlussen.
Of je er veel geluid uitkrijgt is een ander verhaal, je geluidskaart moet het wel aankunnen.
Je kunt er natuurlijk ook altijd een versterker tussen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat waarschijnlijk om een surround setje waar de boel al bekabeld is... er is weinig info om de vraagsteller goed te helpen nu, dat besef ik.