Hoe kan ik uitvinden of mijn HIFI versterker kapot is, of dat het een zekering is?

Door een recent feestje met harde muziek is mijn versterker gesneuveld. Ik vraag me af of dat nog te repareren is met bijvoorbeeld een nieuwe zekering o.i.d.

Signalen: het display doet niets, de speakers werken wel, een beetje geblakerde vlekken op het exterieur (binnenzijde) en het ruikt een beetje naar een föhn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
6K

Het beste antwoord

Het is waarschijnlijk wel zo gegaan dat de eindversterker in de brand is gevlogen en de voedingtrap hierdoor ook verbrand zal zijn.Je kunt kijken of er een zekering kapot is en deze vervangen door een andere het dezelfde amperrage.Dan kan je gewoon even testen met een paar oude speakers of de display en de eindversterker het weer doen voordat je de originele LS boxen weer aansluit.Maar in de meeste gevallen als ik dit lees, is de versterker wel "overleden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat een zekering niet zal helpen vrees ik
zo te lezen is er duidelijk iets doorgebrand
zo te horen niet in het luidsprekers gedeelte ?
wel muziek of alleen ruis ???
Als je wel muziek hebt lijkt het me wel te repareren
Als het een losse versterker is dan scheelt dat wel
vraag is, repareren goedkoper is dan vervangen ?

Als je alleen ruis hebt dan denk ik dat vervangen beter is
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de stereo gaat niet aan, dus waar het plaatsvindt is niet te testen. Dat de boxen werken heb ik al wel getest op een andere stereo.
capthavoc
13 jaar geleden
tja dus hij gaat helemaal niet meer aan ?.zo te horen lijkt me de zekering niet de oorzaak.
die springt bij kortsluiting, dat al zeker gebeurd zijn maar dat zal zeker niet zoveel schade aan de binnenkant veroorzaken misschien is er een elco(condensator)open gebrand ? die zit vol met olieachtige substantie en veroorzaakt die fohn lucht
als je hem opent zie je vast wel een dikke brandplek op het circuit bord ? helaas blijft het dar meetal niet bij
ik denk dat vervangen goedkoper zal blijken te zijn dan repareren in dit geval.
Lijkt me een gevalletje oververhit! De meeste versterkers zijn niet zo geschikt om een hele avond op volle kracht te werken, volgende keer een computerventilator erop zetten die de warme lucht er uit zuigt!

Versterkers zijn in de regel niet afgezekerd omdat ze kortsluitvast zijn, maar overbelasting/oververhitting heeft al menig versterker vermoord.
Een reparatie zal al snel de nieuwprijs overstijgen, met name displays zijn los erg duur.

Wel verbazingwekkend dat er nog geluid uitkomt, goed geluid ook nog? Meestal gaan de eindtrappen er namelijk als eerste aan.