Wie kan me een goed apparaat aanbevelen voor het opnemen van vogelgeluiden?

Zoek zo'n apparaat voor een vriend van me. Uiteraard moet het een apparaat zijn wat ook makkelijk is mee te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
3.3K

Het beste antwoord

Er is zoveel te vinden op dat gebied dat je zelf een keuze moet maken, en een aantal "let op" punten het meest praktische is; Let op dat je een goede microfoon hebt, (spreekt voor zich ) en dat je een richtmicrofoon gebruikt, zonder kan je geen opname van vogelgeluiden maken en zal het zeker tegenvallen. Achtergrondgeluiden overstemmen het vogelgeluid. Spreek uit eigen ervaring. Een richtmicrofoon kan je kopen of zelf maken. Zelfbouw kan met een elektriciteitsbuis in stukken gezaagd. Te beginnen met 7,5 cm, volgende 7,5 cm langer tot 1,25 meter hebt (of een lengte die je zelf nog praktisch vind). Alle buislengtes dienen aan een kant gelijk te zitten, en kunnen met stevige tape vast worden gezet, aan deze kant dient men met een stukje hard plastic plaat of metaal plaat een korte "toeter" aan te brengen, waar je vervolgens in het midden een gaatje maakt en je microfoon plaatst. Zo krijg je een zeer effectieve richtmicrofoon die het geluid gemakkelijk een aantal tientallen malen versterkt, afhankelijk van het materiaal zal een reflector een bepaald frequentiegebied absorberen, daarom, Let op; dat je een versterker kiest waar een instelbaar filter op zit voor hoog,midden en lage frequenties zodoende kan je storende geluiden en ruis zo veel mogelijk "wegwerken" en het effect van je richtmicro compenseren. Het verdient de voorkeur om een speciale versterker te kiezen of zelf te maken, of laten maken door iemand die ervaren is met elektronica, en een compressor er in te bouwen. Dit heeft het grote voordeel dat de zachte geluiden extra worden versterkt en dat de harde geluiden worden afgezwakt tot een niveau waarbij je geen vervorming hebt door oversturing van je voorversterker. Let op; dat je opslag medium een goede resolutie heeft, dat wil zeggen dat je een simpel dicteer apparaatje niet kan gebruiken door een overmaat van ruis. Een speciale digitale ADC (Analoog Digitaal Converter) is zeker aan te bevelen om de benodigde opnameresolutie te verkrijgen en het is tevens erg praktisch om bijv. een paar Gbyte SD geheugenkaart te nemen voor de opslag van de geluiden. De nadelen van een bandrecorder vervallen daarmee. ( kwaliteitsverlies van de banden door slijtage en tijd). Een bijkomend voordeel is dat in verloop van tijd deze opslagmedia steeds goedkoper worden.
Let op; dat je tenslotte de juiste batteryen neemt om het geheel van energie te voorzien, en de benodigde lader.
Ik vertrouw erop dat je hiermee de juiste keuze kan maken.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon een recorder lijkt mij, die zijn vrij klein en als je een wat duurdere van een bekend merk koopt heb je vast ook goede kwaliteit.
Je kan ze bijvoorbeeld in de mediamarkt vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en goedkoop is de Fame HR2
Hier kunnen ook aparte microfoons op worden aangesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet er goed uit, dank voor je antwoord!