Hoe werkt een buisversterker?

Ben er binnenkort van plan een te kopen. Ze hebben altijd een erg mooi geluid vind ik. Maar hoe werken ze eigenlijk en wat is het verschil tussen een normale versterker?

Bij het verschil bedoel ik natuurlijk het verschil in de werking er van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BELUISTER en vergelijk op de luidsprekers die je van plan er aan te hangen. Versterker en luidsprekers moeten een goede combi zijn.
Veel plezier in je zoektocht en natuurlijk het aangekochte.

Het beste antwoord

Een buisversterker is een versterker met een of meer buizen(lampen). Een buis bevat een gloeidraad met daarom een kathode (emitter), een stuurrooster en een anode. Als de gloeidraad (meestal 6v) op temperatuur is en de kathode opgewarmd, begint deze laatste elektronen te emitteren. Tussen de kathode en de anode is een gelijkspanning aangelegd (meestal tussen de 250V en 400V). De vrije elektronen lopen nu van kathode naar anode. Deze stroom wordt beïnvloed door de spanning op het stuurrooster. Wordt aan het stuurrooster de wisselspanning van een signaalbron (microfoon, tuner etc.) toegevoegd dan wordt het signaal versterkt aan de anode doorgegeven.
In tegenstelling tot een transistor kan een buis geen stroom versterken, alleen spanning. Vroeger werden wel luidsprekers van 800 ohm gebruikt om het signaal van de buis weer te geven, maar in het algemeen wordt een transformator gebruikt om het uitgangssignaal geschikt te maken voor luidsprekers van 4 tot 8 ohm.

Toegevoegd op 30-05-2009 21:57:59
Een buizenversterker moet dus altijd even opwarmen, is gevoeliger voor schokken, is zwaarder (trafo's), veel duurder en er is wat meer onderhoud aan. Nieuwe buizen na enkele honderden branduren.
En last but not least: je kunt er verliefd op raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn een aantal audiofielen die zweren bij het geluid van buizenversterkers. Het zou 'warmer' klinken, 'rustiger' etcetera. Met meetapparatuur is dit niet aan te tonen, maar als ze dat vinden, dan mag het.
Als je je begeeft in het dure segment van de buizenversterkers (en je hebt hele dure) dan is er natuurlijk ook heel wat aanbod in recente 'high end' modellen, die ook erg goed zijn.
Eigenlijk zou je een blinddoektest moeten doen, kijken of je het verschil hoort.
Buizen zijn de voorlopers van de transistor, het doel is versterking, alleen doen ze dat met relatief hoge spanningen in een vacuum buisje met gloeidraden en roosters.

Toegevoegd op 30-05-2009 21:30:35
O ja, buizen hebben een beperkte levensduur. Ze moeten van tijd tot tijd vernieuwd worden.

Toegevoegd op 30-05-2009 22:53:15
Enneh, verbruiken een hoop energie.
In de winter is het een lekker kacheltje...
14 jaar geleden
Kort antwoord;
De elektronenbuis heeft een véél betere lineaire karakteristiek in het werkgebied, (mits in een goed ontwerp), dan transistorversterkers, dus in aanvang al veel minder vervorming. dit komt natuurlijk vanzelfsprekend ook door de veel hogere werkspanning, "kijk naar de karakteristieken".
Ik heb in mijn HTS opleiding bij Rens & Rens, "v.a. de jaren '70' ", nog het voorrecht gehad om hier uitgebreid in onderwezen te mogen zijn door 'hoog gekwalificeerde" docenten.
Ook de moderne digitale versterkers kunnen hier echt niet tegenop, hoe mooi de high end 'tor' versterkers van b.v. ' Quad, Pioneer, Denon en Marantz, ook mogen klinken', bij 'natuurlijk wel' de juiste luidsprekersystemen, 'digitaal' betekent nog steeds stapjes met de meer harmonische en andere vervormingen en Qruis etc., "ondanks de gerespecteerde filtertechnieken en onderdrukkingen,", ik hoor het wel degelijk en zonder vooroordeel, dit is voor ieder andere "echt" kritische luisteraars ook wel degelijk hoorbaar bij 'echte' muziek, "
het rampetampen behoeft geen kwaliteit, "maar luister je naar dynamische muziek, zoal klassiek, en b.v., Queen, of 'geselecteerde' classic rock, etc.", dan hoor je echt wel goed het verschil).
Het beste haalbare geluid is nog steeds met een 'goed ontworpen' pentode buisversterker systeem, in combinatie met goede audio eindtrafo's met luchtspleet, en ook een goede voeding is van wezenlijk belang, natuurlijk zijn de luidsprekers primair bepalend en alsmede de input, ook de aanlevering van de voeding uit het net van de versterker is zeer belangrijk, alsmede de bekabeling qua symmetrie en dikte en gelijke lengtes.