Wat is altijd zo'n rond vormig schuimig dingetje voor een microfoon?

Dat zie altijd als een artiest een album opneemt in een studio of radio microfoons hebben dat ook. Maar wat is het en waar dient het voor...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
4.3K

Antwoorden (6)

Het dient ervoor om het geluid zo zuiver mogelijk op te nemen bij bijv. wind, of als mensen praten, geven ze ook extra lucht mee waardoor het duidelijker overkomt en kunnen ze het helderder opnemen. Daarnaast vermoed ik zelf dat het een stukje bescherming is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je microfoon te beschermen tegen vocht door speeksel, bovendien kunnen deze dingen ook vervangen (en voor thuisgebruik uitgespoeld) worden. Wel zo hygiënisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft niks met vocht of hygiëne te maken.
Zoals boven gezegd, helpt het tegen geluiden van wind in de microfoon. Maar ook binnen hebben ze nut. Bij het uitspreken van bijv. de letters P en T komt er een stoot lucht uit de mond. Deze luchtstroom veroorzaakt en ploppend, ongewenst geluid. De celstructuur van het schuimrubber verhindert dat de luchtstoompjes het kapsel van de microfoon bereiken. Vandaar dat het ding in professionele kringen ook wel 'plopkap' wordt genoemd.
De laatste tijd wint de plopkap aan populariteit door de opdruk met het stationslogo, die goed zichtbaar is op TV.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput
Goede antwoord vandaar mijn plus. Zo'n schuimrubber kapje wordt daardoor ook wel 'plopkap' genoemd. O, dat zeg je zelf ook al. :-)
Voor wind is de schuimrubber kap ontoereikend. Daarvoor zijn andere oplossingen.
Het egaliseert het geluid door de golven te verdelen over het oppervlak.
Het voorkomt dat ademhaling hoorbaar wordt en dat de microfoon nat wordt van de speeksel.

Bovendien geeft het een referentie van een constante afstand tot te microfoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een filter die nare bijgeluiden tegenhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar het rooster aan de voorkant van de microfoon van ijzer is, waardoor het geluid het element van de microfoon moet bereiken, kan de wind er doorheen ook een lastig bijgeluid veroorzaken. Om dit te voorkomen heeft men de windkap overheen geplaatst. Dit moet wel het geluid nog doorlaten, maar niet de wind die suizend door het rooster zal gaan. Deze windkap, die meestal van spons is gemaakt is NIET voor het verbeteren van het geluid, maar puur om bijgeluiden door de wind tegen te gaan.
Ook word het door omroep organisaties gebruikt om in beeld hun logo of naam zichtbaar te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog iets: Het is geen spuugkap of tegen speeksel. Die zit al aan de binnenkant van de de korf. Die is te reinigen. Teveel over de microfoon heeft wel invloed op de klank van het geluid bij een microfoon. Zie de gebruiksaanwijzing van een microfoon. B.v. de E945 van Sennheiser hierover