Waarom zwemmen dolfijnen in het wild vaak met een boot mee?

De vraag hierboven zegt het al maar zal hem nog een keer stellen.
Ik dus vaak filmpjes dat dolfijnen uit zichzelf in het wild met een boot mee zwemmen of even komen kijken. Zijn ze echt nieuwschierig? Willen ze aandacht? Proberen ze iets te vertellen of vinden ze eigenlijk de golfjes die door de boot komen gewoon leuk en denken wij mensen dat ze "ons" bezoeken.
We zullen het misschien nooit echt zeker weten maar wat denken jullie?
ik zie*

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Zeedieren
9.8K

Antwoorden (1)

Dolfijnen zwemmen al honderden jaren naast schepen en het is waarschijnlijk dat ze uit ervaring hebben geleerd dat waar mensen zijn, er ook voedsel is.

Daarnaast lift een dolfijn graag mee met de golven. Wat hij precies uithaalt met de golf waarop hij meelift is vreemd genoeg nog nooit helemaal uitgezocht. Er is bedacht dat het dier voor surfplank speelt, en dus gebruik maakt van de helling van de golf. Andere analyses gaan uit van de drukverschillen en stromingen die de boot veroorzaakt bij het door het water gaan.
Wikipedia: men vermoedt dat een combinatie van nieuwsgierigheid en het speelse karakter van de dolfijn ervoor zorgt dat ze veelvuldig contact hebben met andere diersoorten, waaronder de mens. Veelvuldig wordt waargenomen dat dolfijnen met boten mee zwemmen.
Mij lijkt dat je niet echt contact met mensen hebt als je mee zwemt.