Wat is het verschil tussen een mensenbrein en een schildpaddenbrein?

Want zoals ik het zie, is mogelijk het enige verschil - mogelijk dus, zeker niet per se - dat mensen hun brein anders gebruiken. Verder zijn ze in principe hetzelfde. Een mensenbrein is groter geworden, maar alleen omdat mensen het - door hun aard, hun familiale verbanden, hun beschaving, hun lichaam et cetera - het dus anders gebruiken, dat wil zeggen om te denken, te analyseren, te werken, te bedenken en te vertellen; en te oordelen, soms; en te communiceren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Zeedieren
4.2K
jc54
6 jaar geleden
In de toelichting geef je zelf al antwoord op je vraag. wat wil je nu van ons nog weten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon, een antwoord op de vraag, denk ik.

Antwoorden (1)

Het menselijke brein bestaat uit een aantal lagen die verschillend van structuur zijn en ook anders werken:
- De neocortex
- Het zoogdierenbrein
- Het reptielenbrein

Neocortex:
De neocortex is de evolutionair jongste laag van het brein. Kijk je naar andere zoogdieren, dan valt op dat deze laag bij de mens het meest is ontwikkeld. De neocortex gebruiken we vooral voor het bewust verwerken van informatie. Ook stelt ons in staat om rationeel te redeneren.

Zoogdierenbrein:
Het zoogdierenbrein is en evolutionair oudere laag onder de neocortex. Deze laag regelt veel onbewuste processen, zoals onze emoties, onze persoonlijkheid en ook een deel van ons geheugen zetelt er.

Reptielenbrein:
Het reptielenbrein is de oudste laag in onze hersenen. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor onze primaire overlevingsdrang.

-

Kijk je naar onze evolutie als mens, dan zijn we vroeger vissen/reptielen geweest, daarna zoogdier en uiteindelijk zijn we mens geworden met een bewustzijn.
Die periodes in de evolutie zie je dus terug in de lagen in ons brein.

Een schildpad (een reptiel) mist de 2 jongste lagen: het zogdierenbrein en de necortex.

Er is dus ook wel degelijk een groot verschil in de opbouw van het brein wanneer je dat van een mens met een schildpad vergelijkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Interessant, maar ingewikkeld. Een schildpad heeft zich ontwikkelt tot schildpad, maar heeft evolutionair gezien evenveel tijd gehad als de mens. Toch heeft hij een schild en de mens niet. Dat komt dus, zoals u inderdaad zegt, omdat de mens dus, door na te denken, over de jaren zijn capaciteit tot nadenken ontwikkeld heeft, en dit in combinatie met een sterk en nuttig lichaam. Onder het schild heeft een schildpad daarentegen juist een zwak lichaam. Ik denk dat dit komt doordat hij niet in staat is, met zijn kleine brein, om een sterker, nuttiger lichaam aan te sturen. Betekent niet, echter, dat een schildpad niet nuttig is. Het lijkt mij een wijs beest, die als het ware een hele wereld voor zichzelf schept. Zijn wereld is echter in zichzelf gekeerd, zwak - terwijl de wereld van de mens extrovert is en sterk. Beetje hardop aan het denken :D Verder ben ik niet genoeg op de hoogte van de structuur van een brein om inhoudelijk in te gaan op uw antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@DromedarisBert
"Een schildpad heeft zich ontwikkelt tot schildpad, maar heeft evolutionair gezien evenveel tijd gehad als de mens." Klopt, maar hij heeft een ander pad doorlopen. Hij heeft ander behoeftes en andere vijanden en problemen gehad. Hij heeft daarvoor andere oplossingen gevonden. Zo werkt de evolutie. Jij vraagt wat het verschil is in de hersenen. Daar heb ik geprobeerd antwoord op te geven. Het spijt me dat het ingewikkeld is, maar tja... de hersenen zijn ook het ingewikkeldste deel van ons lichaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens: Alleen ons hart is ingewikkelder. Een schildpad kies zijn pad, net als de mens. Hij begrijpt alleen niet waarom, de mens wel. In principe zijn de uitdagingen voor een schildpad niet anders dan die voor een mens: overleven.
Erna55
6 jaar geleden
" alleen het hart is ingewikkelder "
Het lijkt me dat je je wat basiskennis van biologie mist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@DromedarisBert, je zegt dat de uitdagingen voor een schilpad niet anders zijn dan voor de mens: overleven. Dan maak je echter het bestaan wel heel erg simpel. Voor een schildpad zal dat misschien kloppen, maar ik denk dat de gemiddelde mens (tenzij men in een situatie van oorlogs of zware armoede verkeert) zich niet heel erg druk hoeft te maken om overleven. Ik doe dat althans niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Ik zeg toch, mee eens. Sentimentele verwoording: het hart, zoals het brein ook ons hart is. Onze ware hart zit immers in onze geest, niet in ons brein. Je moet je hart volgen om je brein uit te breiden. Je hart is eigenlijk je brein, maar dan primair in plaats van secundair, en in feite een nauwkeurigere weergave van het proces van leven et cetera; maar ook een abstractere.
@JanJ2002. Ja, je hebt gelijk. Ik had misschien beter kunnen zeggen leven, zoals Peter Sloterdijk dat ziet, dat wil zeggen, leven in plaats van overleven. Een leven leiden.
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt : " Je hart is eigenlijk je brein, maar dan primair in plaats van secundair, en in feite een nauwkeurigere weergave van het proces van leven et cetera; maar ook een abstractere."
Wat een onzin.
Je hart is een orgaan dat bloed door je lichaam pompt.