Het oog van een haai ziet er zo uit:
http://www.elasmodiver.com/Sharkive%20images/PorbeagleSharkEye003.jpg

Haaien kunnen redelijk goed zien. De ogen zijn bijna gelijk aan die van een mens. Hun ogen hebben ook een netvlies, een ooglens en een hoornvlies. Natuurlijk zijn de ogen wel iets anders dan die van ons. Een haai heeft namelijk geen oogleden. Hij hoeft ook niet te knipperen want het water van de zee reinigt de ogen.
De ogen zijn ook nog op een andere manier aangepast aan de zee. Aan de binnenkant van het netvlies zit een weefsel die ervoor zorgt dat alle licht twee keer wordt gereflecteerd op het netvlies. Hierdoor kunnen zij erg goed kijken onder water. Daarnaast hebben sommige soorten haaien een soort derde ooglid, dit is een soort extra dik oogvlies, wat de ogen bedekt wanneer zij een prooi aanvallen. Dit geldt overigens niet voor alle haaien.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
De ogen van haaien hebben wel oogleden, maar deze knipperen niet omdat het omringende water de ogen reinigt.