Is het veilig om in een zee te zwemmen waar dode kwallen in liggen?

Ik zie vaak dode kwallen langs de kust & in het water maar toch gaan mensen het water in. Hoe veilig is dat?

2 jaar geleden
in: Zeedieren
2.2K

Antwoorden (2)

Iemand zwemt krijgt in principe geen water binnen.
Hij of zij drinken niet als zij zwemmen maar er zullen altijd kleine hoeveelheden in zijn/haar mond komen.

Het lijkt me niet verstandig in dat water te zwemmen.
In geval van nood, om een leven te redden, ja, maar anders niet.
2 jaar geleden
Ja, het is redelijk veilig in een zee met dode kwallen te zwemmen. De tentakels van een dode kwal kunnen wel nog steeds steken. De netelcellen blijven nog even actief als ze dood zijn. Maar de kans op een steek is vrij klein.
.
Provincie Zeeland
Kunt u zwemmen in water waar kwallen voorkomen?
Ja, ga gerust zwemmen. De meeste kwallen steken niet en het risico op een stekende kwal is gewoon klein. Niet stekende kwallen zijn dus volkomen ongevaarlijk, maar grote aantallen
kunnen als onplezierig ervaren worden.

Mijn zus belandde eens in een school met levende kwallen. De paniek was groter dan de schade: ze heeft er geen steek aan overgehouden.