Zijn er ook boerderijen waar ze neushoorns houden?

Als een neushoorn-hoorn nou 100.000 Dollar opbrengt in China, waarom zijn er nog geen grote neushoornfarms in Afrika of elders? Het vlees schijnt ook wel goed te eten te zijn. Of zouden die er stiekem wel zijn?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Dieren
2.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vermoed dat stropen goedkoper is. Neushoorns zijn lastig te houden (zwaar en relatief sterk) en eten ook nogal wat.
TurfGraver
2 jaar geleden
Die waren er wel maar sinds de handel is hoorn verboden is niet meer.

Antwoorden (1)

Ja, in Zuid-Afrika. Dankzij de Game Theft Act van 1991 mogen grondbezitters legaal dieren in het wild op hun kavels bezitten. De handel in hoorn van neushoorn is niet meer verboden in Zuid-Afrika sinds 2015. Maar de interne markt is wel streng gereguleerd. DNA-certificaten traceren de neushoornhoorn terug naar de verkoper en de bureaucratische administratieve rompslomp zorgt ervoor dat het papierwerk voor een enkele verkoopvergunning maanden kan duren om te verwerken.
Daarnaast zijn de overheadkosten meer dan € 300.000 per maand om de neushoorns te beschermen tegen stropers.
Bedrijfsmodel van een boer: maak neushoorns levend meer waard dan dood. Bewerk ze, verwijder hun hoorns om de twee tot drie jaar (een pijnloze procedure zoals het knippen van vingernagels voor een neushoorn, zij het onder algemene verdoving), verkoop de hoorns en sluis het geld terug naar boerderijen om meer neushoorns te fokken. Hij zegt: “Geen enkel dier dat met succes werd gefokt, is ooit uitgestorven. “