Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke vogel is dit?

Hoi, op het startscherm van mijn computer staat een hele mooie vogel, alleen ik weet niet welke soort het is... Zelf vond ik hem een beetje lijken op een gevraagde roodstaart, maar dat is hem toch echt niet. Weet iemand welke soort vogel dit wel is? (Zie bijlage)

Picture for question
3 jaar geleden
in: Vogels
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het betreft een Chickadee (genoemd naar de roep ervan), oftewel een Amerikaanse matkop. Deze komt niet voor in Europa, het is een Noord-Amerikaanse mezensoort. De Latijnse naam is Poecile atricapillus.

Bij het ouder worden krijgt het beestje meer kleur. Op de meeste foto's is ie vooral grijs-wit, maar hoe ouder hoe meer oranjerood te zien is.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
BenteB
3 jaar geleden
Dankjewel! Ik zag op het filmpje dat diegene precies dezelfde foto heeft gebruikt. Maar weet je zeker dat het een Amerikaanse matkop is? De vogel op mijn foto heeft ook een streep boven op zijn hoofd, en als ik op internet plaats opzoek van de chikadee, vind ik die streep niet terug.
Amadea
3 jaar geleden
Het is andersom. Iemand heeft van dat filmpje een afbeelding gemaakt en die is vervolgens over internet verspreid. Het is de vrijheid van de tekenaar dat de vogel er iets anders uitziet dan in werkelijkheid.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding