Nestje met 3 jonge die hoog hangt, verplaatsen naar bodem kooi?

Wij hadden 2 kanari man dachten we tot we 4 eitjes kregen waarvan er nu 3 uitgekomen zijn, die nu 3 dagen oud zijn maar het nestje hangt hoog kunnen we die naar onder verplaatsen ik ben bang dat ze anders vallen want het nestje is niet zo groot, ik heb ook het idee dat nr.1 het meeste eten krijgt en wanneer kan ik het geheel naar een grotere kooi/ voilere verplaatsen, het is wel heel bijzonder ook al had ik er niet op gerekend

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
1.4K

Antwoorden (2)

Ze komen nooit gelijktijdig uit, als de eitjes vaan het begin af in het nestje zijn blijven liggen en de vogel het steeds heeft bebroed.
Het sterkste jong (het eerst uit het ei gekomen) is altijd de voorste bij het voederen van de ouders. Dat is op zich geen ramp en ook duidelijk, want die is sterker dan de nakomertjes. Ik zou het laten voor wat het is en in dit geval de natuur z'n gang laten gaan en het de eerste tijd {week) niet verstoren. Uit het nest vallen zullen ze niet. Wel kans dat het ouderdier een jong het nest uit wipt als het dood is of geen levenskansen heeft. Zelf als het op de koolbodem zou vallen, gaat zo'n beestje daar niet aan dood. Als het per ongeluk naar beneden komt, kan je het weer terug leggen, maar de kans is klein dat dat gebeurt.
Niet te veel ingrijpen dus, want dan is de kans groot, dat de ouderdieren het hele nest gaan verwaarlozen en dat wil je echt niet!!
Succes met dit broedsel.
3 jaar geleden
Op een moment dat de beide ouders niet op of bij het nestje zijn kun je het nestje verplaatsen.
Ik zou het in fases doen, telkens een klein stukje.
Met het overzetten naar een andere omgeving kun je het beste wachten tot de kleintjes uitgevlogen zijn.