Mijn vissen blijven luchthappen, wat moet ik nu doen?

Ik heb 2 sluierstaarten en 2 goudvissen. 2 dagen nadat ik ze had begonnen ze lucht te happen. Een tijdje ging het toen weer goed, maar ze begonnen na 1 week weer te luchthappen. Ik heb toen een zuurstof schelp erbij gedaan, ik had al 3 plantjes en ik heb een filter. Maar wel twijfel ik eraan of de filter wel sterk genoeg is, dit pakket was namelijk bedoelt voor tropische vissen. Ik denk eraan om een luchtpomp te kopen, doe ik daar goed aan? Of is mijn aquarium gewoon te klein? De afmetingen zijn: 48×28×42. Bij de winkel waar ik ze kocht zeiden ze dat er makkelijk 5 of 6 in konden. Ik was van plan er maar 3 of 2 te nemen, maar toen ze dat zeiden kocht ik er toch maar 4. Ik verschoon 1 keer per week 20 procent van het water en dan neem ik ook gelijk, als ik dan toch bezig ben, het grind mee. Dat doe ik met zo'n slang waar je mee moet pompen en dat die dan je water opzuigt. Dan vul ik het water weer bij en doe ik er aquasafe, aquariumzout en antialgen spul in. Ik was al van plan een groter aquarium te kopen, een van sowieso in de lengte 100cm en de breedte 50cm, maar dan moet ik wel sparen. Een van mijn sluiers zweeft nu omhoog als ze even niet zemt. De ene dag is het weg en de volgende heeft ze het weer. Ik voer mijn vissen 1 keer per dag, 3 of 4 korrels. Mijn grootste zorg is dat mijn sluiers doodgaan, ik geef namelijk wel om mijn vissen (Sommige mensen doen dat namelijk niet) en wil zo veel mogelijk doen om ze een fijn leven te geven.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je zou kunnen proberen het uitgaande deel van je filter zoveel mogelijk aan of net boven de waterlijn te plaatsen. Dan circuleert het daar ook beter en kan er hopelijk extra zuurstof bij komen. Verder niet teveel toevoegingen zoals aquasafe, aquariumzout en antialgen.
Uiteindelijk is het een klein stukje natuur maar een groter aquarium is makkelijker in balans te krijgen en te houden. Je vindt ze ook wel op Marktplaats

Antwoorden (1)

Je moet geen luchtpomp kopen maar een zuurstofpomp dat is wat je nodig hebt een luchtpomp voegt geen zuurstof toe.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een zuurstofpomp?? Een luchtpomp geeft wel degelijk ook zuurstof af in het water.
Zuurstof zit in onze buitenlucht
ronron1212
3 jaar geleden
@wayan
https://www.aquainfo.nl/luchtpomp-of-geen-luchtpomp-in-het-aquarium/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
OK, maar een zuurstofpomp heb je dus niet. Ik wist niet dat het effect zo gering was
In de aquaria die ik had gebruikte ik de luchtpomp ook voor circulatie. Lees het artikel eens goed na
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar kijk ook even naar de link van ronron. Het ziet er in ieder geval keurig uit wat je nu doet!!
de link; https://www.aquainfo.nl/luchtpomp-of-geen-luchtpomp-in-het-aquarium/