Mijn vissen blijven naar lucht happen, wat kan ik daar aan doen?

Hallo mensen, ik heb al 2 maanden een aqaurium waar ongeveer 8 liter in kan. Er was nooit een probleem tot ik 2 dagen geleden iets doms heb gedaan. Ik heb de stenen, het water, en het filter tegelijk vervangen en direct daarna 1 nieuwe vis erin gezet met 6 modderkruipertjes. Er zitten nu 5 vissen in en dus 6 modderkruipertjes. Die modderkruipertjes zijn klein en leven op de bodem. Zou dus niet uit moeten maken volgens de dierenwinkel voor het zuurstof gehalte. Toch blijven ze naar lucht happen. Ik ben 6x naar de dierenwinkel geweest met allemaal oplossingen: water 3 x ververst, water ververst, blijkt helemaal in orde, gel gehaalt waardoor alle onnodige stoffen eruit gaan, filter beweegt nu heel goed op het wateroppervlak (het beweegt), tempratuur aangepast, oxydator gekocht. Kortom alles gedaan wat ik kon. Zij weten het probleem ook niet, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Kan ook niks vinden op het internet dus vroeg me af of deze site iemand slim heeft met goede raad, dan hoor ik het graag snel!!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk: water *getest, blijkt helemaal in orde.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik ben niet zo'n vis expert, maar 8 liter lijkt mij erg weinig
Ritsuka
3 jaar geleden
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-advies/vismeter/
TurfGraver
3 jaar geleden
5 vissen, 6 modderkruipers in een bakje van 8 liter.
Tja, waarom zouden ze naar lucht happen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Misschien doe je er verstandig aan je eens te verdiepen in aquarium-houden, de soorten vissen, de planten, de bodembedekking, de filters , de verlichting en alles wat belangrijk is om vissen te houden. Een aquarium houden is heel wat anders dan een viooltje planten in een potje dat je alleen maar water hoeft te geven.
Z512099
3 jaar geleden
Hachelijke situatie en veel minder dan 8 liter : niet tot boven gevuld en bodem, zeg maar 4 liter en bedenk dat een winkel wil verkopen, kost wat kost.
Wat te doen: koop een fatsoenlijk rechthoekig aquarium van 60 liter en je guppy’s zullen niet meer luchthappen.

Antwoorden (1)

Ik zie geen modderkruipers maar de meest verkochte is de Pangio Kuhlli. Dat zijn visjes die tot zo'n 8 tot 10 cm kunnen worden.
Meestal houden visliefhebbers de regel aan dat een volwassen vis minimaal in een bak zit die 6 keer zijn lichaamslengte heeft. Jouw bak is denk nog amper de helft. Dus goed zitten deze dieren niet.
De andere 5 vissen zijn zo te zien guppys. Die worden +/- 5 cm. Die hebben misschien net genoeg plaats om even rechtdoor te zwemmen.

MAAR verder.
Ik lees dat je een bak hebt voor 8 l.
Om vissen goed te houden heb je een regel dat er 1 l nodig is voor 1 cm 'gewone volwassen vis' ( er zijn uitzonderingen vb discussen... )
Jij zou dus maar voor 8 cm vissen mogen hebben.
Als ik even reken 6 * 10 + 5 * 5 = 85 l
Dit wil zeggen dat jouw bezetting er een is voor een 85 l bak.
Dat kan al voor een groot deel het probleem zijn.

Over het algemeen heb je de volgende redenen waarom vissen lucht happen.
*te drukke bevolking
*te warm water
*te klein wateroppervlakte raakt ook echt de lucht
*vuil water

Je zei dat je de waterwaarden nakeek en die wel in orde zijn. Dat is al goed.

Nu, filter, stenen... allemaal gelijk kuisen met de waterverversing is niet goed. Dan KAN je een opstoot krijgen van vb Nitriet/Nitraat, of de goede bacteriën die je nodig hebt zijn eraan... Al zou je dan wel een slechte waterwaardetest moeten gehad hebben.

Wat ook kan is dat een van de vissen ziek was en de anderen het ook gekregen hebben. Veel kan je daar niet aan doen. Tenzij je ook echt iets ziet dat er mis is aan de vissen. vb witte vlekjes...

Wat je kan proberen om iets meer zuurstof in je water te kruigen is je filter iets meer omhoog te hangen zo dat het water echt 'valt' en zo er wat lucht mee gaat.
.
Toch, voor je vissen is meer ruimte echt wel beter. Dit bakje is eigenlijk misschien goed om een zieke vis ter observatie te houden en zo meer. Niet om te genieten van wat je ziet.

---
Btw, zelfs al zou je naar een 60 * 30 * 30 bak gaan ( +/- 50 l water + wat versiersels ) zou je al een heel verschil zien.
Toegevoegd op 03 mei 2020 16:09: tekst