Hebben eekhoorntjes last van de eikenprocessierups?

Naast mensen hebben blijkbaar ook honden last van de eikenprocessierups (zie bv https://www.ad.nl/amersfoort/ook-honden-slachtoffer-van-eikenprocessierups~a1c4ede0/). Welke andere dieren hebben last van deze rups? Bv eekhoorntjes die door bomen klimmen en dus langs/door de nesten komen? Egels? Reeën? Zwijnen? Vogels?

4 jaar geleden
in: Dieren
4.2K

Antwoorden (1)

Niet alleen mensen krijgen last van jeuk en geïrriteerde luchtwegen door de brandhaartjes van de rups. Ook katten, honden en landbouwdieren zoals paarden en koeien hebben eronder te lijden. Dieren nemen vaker grote hoeveelheden brandharen op en er kunnen dan zwellingen ontstaan van de tong en lippen, een ontsteking van het mondslijmvlies en ogen en ademhalingsproblemen. De dieren gaan speekselen en tranen en bij honden kan ook slikklachten, kokhalzen en braken worden gezien. De beschadigingen in de bek kunnen ernstig zijn, zoals bijvoorbeeld het afsterven van een deel van de tong. Klachten van de huid zijn zeldzaam, omdat dieren een vacht hebben.

Het zijn met name honden en paarden die last hebben van eikenprocessierupsen. Melding van eekhoorns en andere dieren die niet als huisdier worden gehouden wordt nergens gemaakt. Mogelijk weten die instinctief al dat ze uit de buurt van die harige kronkeltjes moeten blijven...
. . .
Eekhoorns blijken volgens http://edepot.wur.nl/252074 alleen indirect last te kunnen krijgen van eikenprocessierupsen: Namelijk door de door hen veroorzaakte vraatschade die in combinatie met droogte kan leiden tot een lagere eikelopbrengst in het najaar. Dat heeft gevolgen voor de beschikbaarheid van voedsel voor dieren zoals muizen, eekhoorns en wilde zwijnen.

En de bestrijding van de rupsen door middel van bespuiting kan door de luchtondersteuning van de boomnevelspuit als effect hebben dat nesten uit de boom geblazen worden. De bestrijding heeft dus ook gevolgen voor andere in de bomen levende of verblijvende dieren zoals vleermuizen, nestelende vogels en eekhoorns. Daar kan niet altijd rekening mee worden gehouden.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Helder (n plus) - maar ik blijf toch nog een beetje zitten met die eekhoorntjes.