Hoe wen je een hamster aan een yogingbal?

Ik heb twee Chinees dwerg hamsters ik wil laten wennen aan een yoging bal dat is een bal waar ze in kunnen lopen zodat ze toch buiten de kooi beweging krijgen nu doen ze verder niks behalve als de hond een beetje helpt maar dat is niet de bedoeling

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik vind het dieronvriendelijke dingen.
Is kooiverrijking geen beter idee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een grotere kooi of een loopradje is goed, maar het vervangt niet de behoefte van de hamster om ook buiten de kooi de pootjes eens te strekken. Het gebruik van zo'n bal vind ik dus heel verstandig. En inderdaad, normaal gezien houd je dwerghamsters beter met meerdere exemplaren. Dat verdient de voorkeur. Behalve bij chinese dwerghamsters. Dat zijn solitaire dieren! Ze mogen NIET met soortgenoten gehuisvest worden. Ik hoop dus dat je 2 verschillende kooien hebt die groot genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Daki, En als de dwerghamsters broertjes/zusjes of moeder/dochter /zoon zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof dat het zelfs dan misloopt vanaf de pubertijd (bij de chinese dwerghamsters).

Antwoorden (2)

Een hamster heeft er inderdaad behoefte aan om regelmatig de pootjes te strekken buiten de kooi (hoe groot die ook mag zijn, maar 3000 tot 3500 cm² is eigenlijk wel het minimum, helaas zijn de meeste hamsterkooien kleiner). Het gebruik van zo'n bal is dus zeer verstandig.

Je kan zo'n hamster natuurlijk niet uitleggen wat de bedoeling is van zo'n bal en niet elke hamster zal dit uit zichzelf begrijpen. De enige optie is dus: blijven proberen. Zet de hamster gedurende enige tijd in de bal. Komt ze vanzelf niet in beweging? Dan haal je de hond even weg, haal je de hamster uit de bal en dan laat je deze in een veilige omgeving zonder bal even rondlopen. Uiteraard wel onder permanent toezicht en op een plek waar deze niet kan ontsnappen.

Doe dit ook altijd 's avonds en nooit overdag. Overdag slapen dwerghamsters meestal en wakker maken mag je absoluut niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al mijn hamsters (8) vonden zo'n bol geweldig! Ik heb ze steeds een korte tijd er in gedaan en steeds iets langer. De ene hamster rende het hele huis door en de ander steeds een klein stukje om te ontdekken. Let goed op je hamster of hij het nog steeds naar zijn zin heeft.