Is Royal Canin kattenvoer nou goed of slecht voor een (gezonde) kat?

Ik ben niet op zoek naar eventuele alternatieven maar ik wil gewoon graag weten of Royal Canin voer (nat en droog voer) nou goed of slecht is voor een kat. De meningen op internet zijn er erg over verdeeld.
Natuurlijk zal er vast ook “beter” voer zijn en ook “slechter” voer. Mijn kat vind het lekker en ziet er ook goed uit, is gezond en glanst. Laatst vertelde iemand mij dat het helemaal niet goed is voor mijn kat daarom deze vraag.
Bij de DA verkopen ze wel brokken van Royal Canin maar geen zakjes natvoer. Ik geef mijn kat beiden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
7K
Ivana
5 jaar geleden
Als je kat het goed doet op een bepaald merk, wissel dan niet af, maar houdt je bij dat merk.
Als de vacht mooi en glanzend is, de ogen fris en e, geen gezondheidsproblemen zijn. dan is het goed. De dierenvoeders die bij gerenoveerde dieren-zaken worden verkocht zijn allemaal goed en bieden voldoende voeding en vitamine/mineralen. Ik ben niet voor diervoeders van grootgrutters en dumpzaken, dan ben je altijd bekocht. Dan moet je vaak voortijdig naar de dierenarts.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ben het met het antwoord en reactie helemaal eens. Voeren doe je vooral met je ogen....Bij kattenvoer zal het vermoedelijk hetzelfde zijn als hondenvoer. Veel dierenvoer wordt in dezelfde fabriek gemaakt a en b merken, ingredienten worden op maat toegevoegd, maar basis is hetzelfde. Eisen van het etiket zijn zeer streng. Bezoekje aan voederfabriek was interessant....kortom merk is niet zo belangrijk, ingredienten wel.

Antwoorden (1)

Vrijwel alle merken op de markt ( in België) voldoen aan de eisen. Ze bevatten allemaal de nodige mineralen, eiwitten en vitamines. Ik denk dat als de merken in België goed zijn, ze dat in Nederland ook wel zullen zijn.
Nat en droog zijn alle twee goed. Nat zou meestal wel duurder uitkomen omdat er veel meer water inzit.
Dus jou brokken voldoen volgens mij zeker voor de kat.

Sommigen vinden dat je dieren niet van dat soort eten mag geven. Volgens hem moeten ze mee eten van tafel.
Mijn dierenarts vond dat je voor bepaalde dieren zelf moest koken. Al was dat wel voor onze hond, niet voor onze kat. Maar het bestaat dus.
Ikzelf denk dat je moet afwisselen. Als de zak Canin op is, een zak wiskas, dan eens wat van een huismerk.
Je moet wel de de juiste 'soort' te kiezen. Klein, senior, gesteriliseerd,... dat maakt blijkbaar wel een groot verschil qua inhoud en voedingsstoffen. Dat kan je wel altijd op de verpakking lezen.
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Afwisselingen vind een kat meestsl niet fijn. Heb je daar een onderbouwing voor, waarom dat volgens jou moet?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt. Ik heb voer zonder suiker en graan geprobeerd maar meneer is altijd ergkieskeurig en eet dat echt niet. Royal Canin eet hij met smaak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom die minnen? Mag daar uitleg bij?
nounka
5 jaar geleden
Veranderingen vinden katten inderdaad niet zo leuk. Maar ik merkte meer dan eens dat als katten vaak dezelfde korrels in hun bak hebben ze minder gaan eten of zelfs als hun maal voorgezet zal worden gewoon weggaan.
Van de vier katten die ik op dit moment heb... is er een zo kieskeurig dat ik niet meer dan enkele dagen dezelfde korrels moet geven of ze gaat in staking. Een andere kijkt niet echt om naar merk, maar wil dan weer niet vaak korrels na elkaar.
De andere twee eten wat er te eten is en als ik niet oppas de porties van de twee kieskeurige er nog bij ook. Daarom dat ik die ene zin erbij zette ... ik denk...
nounka
5 jaar geleden
Verder zijn er op deze site al vaak vragen over gesteld. En elke keer zijn er twee groepen. Sommige die katten met gevoelige darmen hebben en die zeggen dat je altijd hetzelfde moet geven of ze krijgen buikloop of gaan overgeven.
Anderen die soms zelfs dagelijks wisselen en waar de katten daar heel gelukkig mee zijn.
Ik sluit mij bij de tweede soort aan.
LeonardN
5 jaar geleden
-Waarom die minnen? Mag daar uitleg bij?-
Ritsuka geeft dat al mooi aan, als ik het zelf nogmaals mag verwoorden: omdat dit de zoveelste mening is op het internet. Onderbouwd met enkel eigen ervaring (anekdotisch bewijs=geen bewijs). Daarnaast moet je denken aan de wet van kleine getallen. Dat het voor 5 katten goed werkt, betekent niet dat het voor alle katten goed werkt. Menselijk voedsel voldoet ook aan alle eisen, of alle mensenvoer daarom goed is voor alle personen is maar de vraag (hint ik zeg van niet).
--Nat zou meestal wel duurder uitkomen omdat er veel meer water inzit.-- ?? Oh kan je dat op een dieper niveau verklaren, op een oppervlakkig niveau lijkt het een vreemde stelling. Water is zo'n beetje het goedkoopste wat er bestaat per volume lijkt me. --Ikzelf denk dat je moet afwisselen.--
Dat argument is precies de reden voor mijn min. Of vroeg je om nog meer meningen? Ikzelf denk=mening. Ik weet niet wat beter zou zijn, maar dit antwoord overtuigt nergens.
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Vaak van eten veranderen hangt van de kat af, mijn kat bijv. vind veranderingen absoluut geen probleem. Maar je moet het eten afstemmen op hoeveel beweging je kat krijgt. Komt ie vaak buiten, dan kun je hem wat meer geven. Blijft ie binnen? Dan moet je echt niet teveel geven. Je geeft snel te veel bij een binnenkat. Rond de 45 gram droogvoer per dag is voldoende voor een binnenkat. Lijkt weinig, maar het is echt voldoende