Begrijpt mijn kat het gevoel dat ik heb als ik hem enorm aan het knuffelen ben?

Als ik mijn kat aan het aaien ben of hem stevig tegen mij aandruk, begrijpt mijn kat dan dat ik dat doe omdat ik zo verschrikkelijk veel van hem houd, of vind het hij wel best omdat hij het zelf wel lekker vindt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K
Snuffel
13 jaar geleden
De kat van mijn vriend kijkt me altijd ronduit verontwaardigd aan als ik het waag hem aan te raken, haha. Als ik meer dan twee aaien geef, krijg ik een haal. Dat geldt voor iedereen trouwens. Je ziet em denken: wat maak je me nou!! Hoe haal je het in je hoofd mij aan te raken, jij minderwaardig schepsel op twee poten. haha.

Het beste antwoord

Het hangt denk ik van de persoonlijkheid van je kat af...

Mijn kat zou dit een ongewenste intimiteit vinden : aaien en kriebelen heel fijn, maar niks in de armen klemmen of tegen een mensenlijf aangedrukt worden. en mevrouw beslist zelf wel, wanneer er geaaid mag/moet worden, of wanneer ze op schoot wenst.

Vroeger thuis hadden we een kat, die graag als een bontje om je schouders lag - zo heb ik heel wat repetities geleerd (stijve nek en al...)

Maar als jouw kat ontspannen in je armen ligt, en snort als je hem bijna dooddrukt uit liefde, begrijpt hij heel goed, dat jij en hij een onverslaanbaar team zijn.

Geen dier is zo duidelijk als een kat, wat dit betreft.
Een kat dwingen iets te doen is net zo moeilijk als een waterstraal rechtop zetten, volgens mj!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Kimath
13 jaar geleden
Kat die op je schouders wil liggen, die hebben wij ook. Dan gaat ze vlakbij je staan en mauwen dat je in de buurt moet komen, zodat ze op je rug kan springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn zo heerlijk eigenwijs....love it.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord!

Andere antwoorden (9)

Jaa! Een kat (andere dieren trouwens ook) voelen jouw liefde! Dat gevoel begrijpen ze wel degelijk. Lekker blijven doen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volwassen of niet, onze huiskatten blijven in zekere zin kittens.
als we ze knuffelen, kunnen ze daar vol vertrouwen in ons van genieten.
maar je kat heeft niet het vermogen zich in je te verplaatsen en je gevoelens te duiden, dat gaat hem boven de pet.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als je kat niet ineens wegrent of heel hard gaat krabben, dan zal hij dit wel lekker vinden. Ik weet niet of ze de liefde kunnen voelen, maar als je kat blijft liggen, is hij blij met de aandacht.
Wij hebben thuis ook een kat, die is gek op knuffelen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+sje
Ik denk dat je kat het ook wel heel erg fijn vindt. Mijn hond ook hoor. Die wil niks liever. Alleen weten dat er liefde is tussen jou en je kat. Nee dat snapt tie niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn katten komen vaak zelf naar me toe voor een paar aaien, maar ze verschillen duidelijk wel: als ik meneer een zoen op z'n kop geef, gaat ie spontaan spinnen. Als ik dat bij mevrouw doe, is ze zeer verstoord: kopschudden, staart gaat al wat zwiepen... Oppassen dus ;-)
Aaien vinden ze fijn, maar ze willen niet vastgehouden worden, en het wordt vanzelf duidelijk wanneer ze niet meer willen.
Ik heb de indruk dat ze best snappen dat het lief bedoeld is, maar in hoeverre ze dat op zich net zo interpreteren als een mens is de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet altijd in je hoofd houden dat katten en honden (of andere dieren) nooit van mensen houden.

Wij kunnen van onze dieren houden, maar omgekeerd is dat niet het geval.

Als een hond of kat iets doet of toelaat, is dat altijd alleen omdat hij/zij er zelf wijzer van wordt.

Menselijke gevoelens zijn hen vreemd.
Ivana
13 jaar geleden
Mijn twee katten houden beide van knuffelen op zijn tijd. Toch vinden ze het fijnst als ze gewoon bij mijn vriend en mij op schoot mogen liggen. De oudste dame die is sinds haar operatie heel rustig geworden en ligt voornamelijk bij mijn vriend op schoot. Terwijl de jongste dame het heerlijk vind om rond te rennen en 's avonds tussen ons in te liggen op bed. Iedere kat verschilt, maar het is wel duidelijk dat katten ook van de baasjes houden net zoals de baasjes van de katten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kat doet alleen wat hij zelf wil dus hij vindt het fijn om geaaid te worden door jou jullie genieten er allebij van dus lekker blijven doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat katten wel kunnen begrijpen of mensen van ze houden maar dat is voor zover ik weet niet bewezen. Daarmee is echter niet gezegd dat jouw kat jouw uitingen van liefde ook als zodanig begrijpt en voelt. Katten spreken compleet andere taal dan mensen.

Het staat vast dat katten emoties hebben. Net als allerlei andere dieren. Ze kunnen ook sommige emoties van ons voelen. Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat katten blaasklachten kunnen krijgen door stress van de mensen om hen heen. Kun je nagaan hoe gevoelig ze zijn.

Of een kat van het knuffelen geniet, kun je zien aan zijn lichaamstaal. Als tijdens het knuffelen de oren naar opzij of naar achteren staan, de snor naar achteren staat, de staart beweegt, en/of de kat trekkingen op zijn onderrug krijgt, vindt hij het niet fijn en kun je beter stoppen met aanraken.

Vaak zien we dat mensen hun katten te veel, te intens en te lang knuffelen en aaien en dat katten dat helemaal niet fijn vinden. Alleen zien mensen dat vaak niet, door gebrek aan kennis over kattengedrag. Als een kat tijdens het aaien spint denken veel mensen dat dat dan DUS betekent dat hij zich lekker voelt, maar dat is niet zo. Spinnen kan ook met angst of pijn te maken hebben (de snor staat dan naar achteren).

Mensen houden van lang en intens fysiek contact, en niet zo vaak. Katten die bevriend zijn met andere katten, hebben in de regel vrij kort, niet zo intens, en zeer regelmatig fysiek contact. Precies het tegenovergestelde van mensen dus. Lang aaien en aanraken vinden de meeste katten dan ook niet fijn.

Een kat echt stevig tegen je aandrukken vinden katten in het algemeen niet prettig en dat kun je beter niet doen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat stevig vasthouden door een kat als liefde wordt ervaren.

Kortom, je vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

Katten zitten best ingewikkeld in elkaar. Om vragen over hun gedrag goed te kunnen beantwoorden, zijn veel gegevens nodig. Als ik jou met je kat zou zien knuffelen, kan het zijn dat ik zie dat de kat het waarschijnlijk fijn vindt, maar het zou ook kunnen dat ik waarneem dat de kat er bang en/of gestrest van wordt, en het dus helemaal niet fijn vindt. Ik hoop voor jou en je kat het eerste.

Tip: lees eens wat boeken over kattengedrag en lichaamstaal. Hier vind je meer informatie: http://kattengedrag.forumup.nl/viewforum.php?f=45&mforum=kattengedrag&sid=3417dd2f9931cfd0ae9a192bff55e354.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige