Hoe worden apen tegengehouden in een doorloopverblijf?

Ik was pas in een dierentuin en daar kon je door het apenverblijf heengaan. Hoe voorkomen ze dan dat de apen weg gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
3.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Welke dierentuin was dat?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik was in Apenheul
ronron1212
5 jaar geleden
De apen kunnen niet van de Apenheul af daarom staan er hekken en beveiligingen om de Apenheul heen.

Antwoorden (1)

De apen hebben zelf de neiging om bij hun woonplek te blijven volgens dit verhaal in het hoofdstuk ‘Geschiedenis’op deze webpagina http://www.zoosite.nl/site/book/export/html/65

“Om het park was geen afrastering aangelegd en de apen konden zich vrij door het park Berg en Bos begeven. De meeste apen bleven wel in de buurt van de houten blokhut, de apen beschouwden dit toch wel als een soort van thuis. De pinché aapjes maakten soms wel uitstapjes van 3 tot 4 kilometer buiten de Apenheul. Maar toch kwamen deze aapjes iedere avond netjes terug. De mannelijke wolapen, de leiders van de groep, werden van bezoekers gescheiden omdat deze soms gevaarlijk zouden kunnen zijn. De vrouwelijke wolapen bleven hierdoor ook in de buurt van de Apenheul.”

“Om er voor te zorgen dat de apen niet meer bij het restaurant konden komen werd er een speciaal apenvrij hek om het hele terrein aangelegd. Immers over gewone hekken konden de apen alsnog ontsnappen.”
Deze foto http://www.zoosite.nl/site/sites/default/files/ned/apenheul/NAPneusapen.jpg maakt duidelijk dat er dan gebruik gemaakt wordt van hekken waar (zo te zien aan de isolerende doorvoeren van de ‘draden’) een schrikdraadspanning de apen ervan weerhoudt om er overheen te klimmen, terwijl springen vanuit het water ook niet lukt.

Maar tussen sommige van de verschillende woongebieden kúnnen ze blijkbaar wel met bezoekers meelopen. Maar kennelijk doen ze dat niet gemakkelijk; ze willen bijvoorbeeld ook niet geaaid worden; dat komt bedreigend op ze over. Daarom komen ze wel dichtbij, zeker op een boomtak net boven de bezoekers, maar dan kunnen ze dus altijd meteen weg als de ontmoeting niet bevalt.

“Een berberaap van de Apenheul in Apeldoorn heeft een uitstapje gemaakt naar zijn apenburen de gorilla's. Tussen de bezoekers van het apenpark nam hij plaats op de tribune om te kijken naar de voederpresentatie van de gorilla's. Het dier vond het voeden van zijn grote soortgenoten bijzonder interessant, want hij bleef tot het einde van de voorstelling zitten. Daarna is hij uit zichzelf weer teruggegaan naar zijn eigen apengebied, zegt een woordvoerster van de Apenheul. Volgens haar komt het wel eens vaker voor dat berberapen ontsnappen uit hun gebied. Maar de Apenheul komen ze niet uit.”
https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/44111/Aapje_kijkt_aapjes_in_de_Apenheul_via.html