kun je als bodembeddeking in het aquarium ook een handdoek gebruiken?

Ik heb een kweekbak en het grind wordt te snel vies en krijg dit ook niet schoon wegens mini appelslakjes. Nu heb ik momenteel niks wat er lelijk is en had bedacht een zwart handdoekje, kan dit wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
kunnen je vissen tegen wasverzachter, wasmiddel en andere chemicalien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar als je de handdoek nou uitkookt of iets, dan is het er toch uit dacht ik zo? Of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat alleen om een kweekbakje? verf de onderkant (buitenkant) zwart, dan lijkt het op bodembedekking.
Ik dacht dat je bedoelde dat de appelslakjes de boel zo vuil maken, maar je bedoelt waarschijnlijk dat als je het grind schoonmaakt, je het verschil niet ziet tussen het grind en de minislakjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het gaat alleen om het kweekbakje. Ja haha, eigenlijk beide. Het word erg snel vies en het verschil tussen de appelslakjes en het zwarte grind valt erg moeilijk te zien als ze zo klein zijn. Ik probeerde al een zwart stuk papier eronder te leggen maar hier zag je niks van. Maar als je de onderkant verft dus wel? Ik zat anders te denken om een mos mat te maken die ik los kan halen en uitschudden en dan gewoom kan stofzuigen. Ik denk dat ik dat anders in combinatie met verfen doe.

Antwoorden (2)

Nee, dat is geen goed idee. Vroeg of laat zullen er namelijk aquariumbewoners in of onder vast raken. En als er van wordt gegeten is het mogelijk dat de vezels de spijsverteringskanalen van de aquariumbewoners verstoppen.

Ik zie ook totaal geen reden om een handdoek te gebruiken. Als het toch een kweekbak is lijkt mij een bodembedekking niet eens vereist. Ook zou het niet mogen dat je bodembedekking 'zomaar' vuil wordt of dat je deze moet schoonmaken.

Grind is nog altijd het beste, dus controleer je waterwaarden om na te gaan waarom de bodem niet met deze vervuiling afrekent of laat de bodembedekking gewoon achterwege.

Wat wel een zinvol alternatief is in een kweekbak zijn knikkers. Daar kunnen (afhankelijk van de soort waar je mee kweekt natuurlijk) eitjes tussen vallen zodat ze minder makkelijk door volwassen dieren kunnen worden opgegeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vele vissoorten houden van een donkere bodem, wat je ook kiest, een donkere ondergrond zou ik zeker aanhouden.
Een handdoek echter, is gemaakt van katoen, als je eens wist
waarmee dat bewerkt wordt...

Er worden namelijk bederfwerende stoffen als zinkchloride, magnesiumchloride, tinchloride, fenol, formaldehyde of salicylzuur aan toegevoegd… Ook die zwarte verfstof mag je redelijk verdacht vinden.
Katoen wordt daar mee doordrongen, geïmpregneerd, de handdoek uitkoken zal niet helpen.
Bovengenoemde stoffen zullen de kwaliteit van je kweekaquarium-water aantasten en dat wil je niet.
Wat te doen?
Hou het eenvoudig: leg gewoon een nieuwe, verse laag grind (waar geen jonge appelslakjes inzitten), het is een veilige, goedkope en de beste oplossing.
Nog een tip: bedek ook de achter- en zijwanden met zwart papier.
Z512099