CELDIFFERENTIATIE (6)
Levende organismen bestaan al heel lang, zeker 1,9 miljard jaar, misschien wel meer dan 4 miljard jaar. Het ging daarbij lange tijd uitsluitend om eencellige organismen zoals bacteriën. Pas omstreeks 600 miljoen jaar geleden verenigden sommige eencelligen zich om zo een meercellige levensvorm te creëren die als een dier beschouwd kan worden. Het ging naar alle waarschijnlijkheid daarbij om een dier dat we nu zouden rekenen tot de Metazoa (een groep waartoe de sponzen behoren).

Deze belangrijke evolutionaire ontwikkeling leidde ertoe dat cellen zich konden gaan specialiseren. Die specialisatie leidde in de afgelopen 600 miljoen jaar tot de haast oneindige variëteit in dierlijke levensvormen die we nu kennen. Dat kon echter alleen gebeuren doordat onze eerste dierlijke voorouder al beschikte over een soort blauwdruk voor een bouwplan. Dat bouwplan werd steeds aan het nageslacht doorgegeven, waarbij de nakomelingen steeds voor verdere uitbouw en verfijningen zorgdroegen.
6 jaar geleden
De eerste dieren
Geschat wordt dat de aarde 4,6 miljard geleden ontstond en dat het eerste leven zo’n 1 miljard jaar later ontstond.
Het begon met simpele eencellige organismen.

In de loop van honderden miljoenen jaren raakte de zee bevolkt met een enorme diversiteit aan dierlijk leven, waaronder wormen, kwallen, geschaalde weekdieren en, later, gewervelde vissen. Ook op land ontwikkelde het leven zich. Eerst door simpele eencellige planten zoals algen, en later door meer complexe soorten en door dieren: wormen, geleedpotigen (insecten, schorpioenen, mijten, e.a.) en weekdieren. Een groep van beenvissen – de spiervinnigen, die beschikten over longen en sterke vinnen met een beenachtige inwendige structuur – kropen zo’n 370 miljoen jaar geleden aan land. Deze dieren zijn de voorouders van zowel de amfibieën als de vroegste reptielen. Rond 245-235 miljoen jaar geleden leefden er vele groepen reptielen op het land. Daaronder bevonden zich zoogdierachtige reptielen waaruit zich later de zoogdieren, rhynchosauriërs (planteneters met gebogen snavels en sterke achterpoten waarmee ze konden graven) en archosauriers (de ‘heersende reptielen’) ontwikkelden.