Hebben hamsters koud in de winter?

Ik vraag me af of ze koud hebben in de winter want onze hamsterkooi staat in de keuken en daar is het in de winter hele frisjes. Gaat ze koud hebben? En moeten we voor iets zacht, pluizig zorgen in de kooi? Zoals een warm kledingstuk waar ze in kan kruipen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
13.5K

Antwoorden (2)

Jazeker, je kunt ze niet buiten zetten of in een onverwarmde garage bv.
Hoe koud is het bij jullie in de keuken? daar moet je wel opletten, het moet 15 graden of warmer zijn.
Bodembedekking voor de hamster: geen stro en NOOIT hamsterwatten! gebruik liever goed en goedkoop: toiletpapier.
Geef maar wat oude lapjes, stukjes geknipt uit een oud t-shirt of een oude theedoek. Daar spelen ze mee, knagen er op, ze gebruiken het om hun nestje warm en lekker zacht te maken. Doen dus. http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=12&t=52633

Toegevoegd na 14 minuten:
Te Koud
Alleen Syrische hamsters houden een winterslaap, dwerghamsters niet. Hamsters houden in het wild een winterslaap, in gevangenschap doen ze het alleen als de temperatuur onder de 10 graden is. Een hamster die in winterslaap is, heeft een speciale houding. Hij is dan half opgerold en heeft zijn voorpootjes uitgestoken, ook voelt hij koud aan. Hij is echter niet stijf (wat wel is als hij dood is). Als je hem bijv. even een klein duwtje geeft vertoont hij een hele trage reflex. Zo'n winterslaap kan wel een week duren bij een hamster, wat natuurlijk -----gevaarlijk----- kan zijn omdat hij misschien niet genoeg gewicht of kracht heeft. Daarom is het het beste als je zorgt dat hij NIET niet in een winterslaap belandt.
Als je hamster in een winterslaap zit, moet je proberen hem weer warm te laten worden. Je moet echter wel zorgen dat de overgang niet te groot is. Het beste is dat je hem in je handen probeert op te warmen of je hamster met wat extra nestmateriaal bedekken. Natuurlijk moet je ook zorgen dat het in de ruimte boven de 10 (liefst 15) graden is.
De ene hamster valt eerder in een winterslaap dan een ander.
Conclusie: winterslaap is niet goed, hamster kan niet sterk genoeg zijn. Beter zorg je dat hij niet in winterslaap komt. HOE? warmere kamer/omgeving. Vriendin heeft haar hamster en cavia's in de woonkamer staan. Gaat prima.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hamsters zijn temperatuurgevoelig. Zorg daarom voor een constante temperatuur van ongeveer 20-25°C. Dwerghamster kunnen best in een temperatuur van 15-20°C leven. Bij lagere temperaturen gaat je hamster trager bewegen. Uiteindelijk zal het minder uit het huisje komen. En bij een temperatuur van minder dan 10°C kan je hamster zelfs een winterslaap gaan houden. In de natuur is dit vanzelfsprekend maar in gevangenschap zou dit niet gezond zijn voor hamsters. Indien dit zou gebeuren, warm de hamster dan voorzichtig op in je handen en plaats het diertje dan op een warm plekje.