Mag ik een pup uit belgie mee nemen naar belgië?

Hallo,
Mijn border collie pup is nu 9 weken oud en geboren in belgie, ze heeft dus ook een Belgisch paspoort. Nu woont ze bij ons in Nederland, maar zouden haar graag een weekendje naar de Ardennen mee willen nemen. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

De regels zijn duidelijk:

1. De hond moet gechipt zijn.
2. De hond moet een EU dierenpaspoort hebben.
3. De hond moet minstens 3 weken van te voren tegen rabiës worden ingeënt.

Honden jonger dan 3 maanden moeten NIET ingeënt worden.

Als ik de uitleg hieromtrend van licg (zie bron) goed begrijp moet een hond jonger dan 3 maanden WEL in het gezelschap van de moederhond verkeren bij het passeren van de grens. Als dat laatste niet het geval is (zoals bij jou, veronderstel ik) dien je in het bezit te zijn van een schriftelijke verklaring waarin vermeld staat dat de pup is opgegroeid op de geboorteplek en niet met dieren in contact kan zijn gekomen die besmet waren met Rabiës. Dat is bij jou dus ook een probleem aangezien het dier uit België afkomstig is.

Ik denk dat je dus met een probleem zit dat je had kunnen vermijden als je ervoor had gezorgd dat alles reeds wettelijk in orde was gebracht toen je het dier uit België meenam.

Tenzij natuurlijk dat dat wel het geval is. Neem desnoods nog eens contact op met de vorige eigenaar om zeker te zijn.

Zorg er wel voor dat alles uiteindelijk wettelijk in orde is! Het laatste dat je wilt is dat (hoe klein die kans ook is) ze in België je hond in beslag nemen en laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is zeker geen probleem, in belgie is er geen quarontaine.
Wel zien dat de hond met de vaccinatie in orde is.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is moet je voor je hond een EU paspoort hebben gekregen.

Ook moet je hond een chip hebben en als je naar het buitenland gaat ben je verplicht om je hond te laten enten tegen rabiës,maar dient wel drie weken of langer voor vertrek naar het buitenland te worden gegeven.
De rabiësvaccinatie is drie jaar geldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag even aan je dierenarts, want de rabiësinenting geldt nog niet voor heel jonge honden. Die hebben nog antistoffen meegekregen van de moeder. Ook de andere injecties hoeven nog niet allemaal gegeven te zijn op die leeftijd. Wel het Europees paspoort meenemen, daarin zal het een en ander worden vermeld door je dierenarts.
Ivana
10 jaar geleden
Dat zal toch lastig zijn op die leeftijd. Voor reizen tussen België en Nederland moet een hond in bezit zijn van een Europees dierenpaspoort, gechipt zijn en een geldige Rabiësvaccinatie hebben. Een pup van 9 weken mag echter nog niet tegen Rabiës gevaccineerd worden. De Rabiësvaccinatie mag pas met 3 maanden gegeven worden (en minimaal 3 weken voor vertrek).
Blijft er nog over dat een pup die deze vaccinatie nog niet heeft, wel mag reizen in gezelschap van de (gevaccineerde) moeder of met een schriftelijke verklaring van de fokker dat het dier tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in aanraking is geweest (wilde) dieren die mogelijk besmet zijn met Rabiës. Ben jij de 2e eigenaar en dus niet de fokker, dan gaat die mogelijkheid tot een verklaring ook niet op. Je zou nog contact kunnen opnemen met de Douane (van België) of er nog meer alternatieven zijn. Maar voor veel landen geldt dat je met een pup die al weg is bij de moeder en nog geen 3 maanden oude (en dus nog niet gevaccineerd kan worden) gewoonweg niet mag reizen.

NB Heel wat anders: Ben je je ook bewust dat je pup onder de nieuwe I&R wetgeving valt die per 1 april is ingegaan? Zorg dat je een I&R melding maakt bij een door het ministerie erkende databank.