Wat is het gemiddelde IQ van een aap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dieren
41K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een groot verschil tussen aapjes en mensapen in deze gok ik zo. Maar er zijn er die het niveau van een dom persoon halen.
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/1213
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/11571/Belg_scoort_lager_IQ_dan_orang_oetang.html

Antwoorden (2)

Het gemiddelde is 72, heb ik horen zeggen. Geen bron dus. Wél nog een bron van een aap met een IQ van 75 :
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apen zijn slimmer dan de meeste andere dieren. Hoe slim, dat verschilt van soort tot soort. De mensapen zijn het slimst. Apen zijn veel bezig met de kinderen en met elkaar. Soms gebruiken ze echte taal. Niet met woorden zoals wij, maar met geluiden en gebaren.
Amerikaanse psychologen hebben de intelligentie van apen binnen één soort gemeten. Ook apen van dezelfde soort kennen domoren en slimmeriken, net zoals dat bij mensen het geval is. Marc Hauser en Konika Banarjee lieten 22 pinché-apen 11 verschillende proeven uitvoeren. Zo werden onder meer het geheugen, aandacht, taakcoördinatie en oplossingsgericht denken op de proef gesteld. Hauser en Banarjee onderscheidden goed, middelmatig of slecht scorende dieren. Volgens de psychologen verklaart het IQ twintig procent van het verschil in prestatie. De overige tachtig procent is het resultaat van verschillen in testcondities of omgevingsfactoren. Even ter vergelijking: bij de mens gaat het om een veertig - zestig verhouding.
Maar aangezien apen niet kunnen praten en schrijven is het onmogelijk om hun intelligentiequotiënt te bepalen. Die test waarbij een aap een IQ van 75 scheen te hebben is alleen door het toeval zo bepaald. Want er waren 4 knoppen om op te drukken. En hij drukte natuurlijk willekeurig, waarbij er dus aantal bij het juiste antwoord hoorden....